A kávézacc szlogenje

Az itt olvasható írásokat kávé mellé, gondolatébresztőnek szántam. Egyaránt alkalmasak lehetnek pár perces munkahelyi lazításra, stikában végzett iskolai netezésre vagy mackónadrágos, papucsos otthoni kikapcsolódásra. Mindezt szem előtt tartva igyekeztem olyan témákat találni, amelyek megfelelnek a kávéivás különlegesen elmélyült hangulatának, ezért csak azt írtam le, ami eszembe jutott.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • Quirke Swes: Ui.: valószínű ha én írnék ilyen dolgokat, amiket a megoldókulcs felsorakoztat tanár úr egy szép h... (2013.03.05. 07:17) Éretlenségi tétel
  • Intizar: Nem sikerült megtalálnom sem a német sem a nemzetközi sajtóban annak nyomát, hogy Müller "nyilváno... (2012.11.25. 23:34) Herta Müller megmutatja
  • mistér: Kár érte, hogy a wc zárva van. (2011.10.16. 20:10) Avé Cézár Vavan
  • IGe: A Szórakoztató Valláskritika oldalon megosztottuk www.facebook.com/szorakoztato.vallaskritika (2011.10.04. 19:30) Képszámlálás
  • dezintegra: Ez mekkora volt :) Egyik legjobb, amit itt olvastam. (2011.07.19. 22:05) A férfiak látása

Majoros Sándor jegyzetei

2011.06.22. 13:08 Regénytár

Első háborús emlékem

Ma van a Szovjetunió megtámadásának egészen kerek évfordulója. Azért tudom ezt ennyire pontosan, mert kölyök koromban a nagybátyám elmesélte, hogy 1941. június 22-én látta az égen darázsrajtént kelet felé húzó repülőket. Ez volt az első, és korántsem az utolsó háborús emléke, amiért gyerekkoromban irigykedtem is rá, mert az ember ebben az állapotában még nem annak gondolja ezt a dolgot, ami valójában.

Azóta velem is megtörtént egy s más, és csakúgy, mint az egykori Jugoszláviában született és ott felnőtt embereket, engem is utolért és megsuhintott a háború szele. Igaz, hogy én már a szélfúvás első ágmozgatásaitól annyira megijedtem, hogy rögvest a menekülés útjára léptem, de ez nem kisebbíti a tényt, hogy a háború akkor is förtelmes és riasztó, ha csak fenyegetésként keríti körbe az embert.
 
Szinte hajszálpontosan 20 évvel ezelőtt történt az a kalandom, ami tán nem is kaland, hanem csak egy futó ismerkedés a háborúval, de mivel ez a kerek évforduló tán megengedi azt, hogy szokásomtól eltérően anekdotázzak egy kicsit, megpróbálom röviden elmesélni ezt az egyébként nem túl izgalmas történetet.
 
Akkoriban a szabadkai Üzenet című folyóirat körül legyeskedtem, mint ifjú, szárnypróbálgató írócska, és mert nincs a világon olyan szerkesztőség, amely következetesen fittyet hány az utánpótlásra, az Üzenet gárdája abban a megtiszteltetésben részesített, hogy engem is elvitt Magyarországra – egészen pontosan Szarvasra – egy irodalmi estés meghívásukra. Izgatottan készültem a határon túli kirándulásra, mert számomra ez is egyfajta bemutatkozási lehetőségnek számított. A rádióból érkező hírek, hogy Szlovéniában egyre fokozódik a feszültség, nem nagyon érdekeltek, ám amint megérkeztünk Szarvasra, ezek a hírek rögtön utolértek bennünket: a felolvasásra készülődve megtudtuk, hogy odahaza a szinte elérhetetlenül távoli Szlovéniában a területvédelmi erők megtámadták a Jugoszláv Néphadsereg egyik laktanyáját.
 
A rutinos, öreg rókának ekkor csupa hovatartozásról, nemzeti és egyéb közösségi érzésről szóló írást szedtek ki a táskáikból, de nekem nem volt más kéznél, csak egy félig humoros, félig vicces novellám a kissé habókos Lujzika nénémről. A többieket hallgatva, a soromra várva úgy éreztem, akkorát fogok bukni ezzel a produkciómmal, mint a támaszték nélkül hagyott ólajtó, de nem volt mit tenni: ha már elhoztak magukkal, fel kellett olvasnom a művemet.
 
Lehet, hogy kissé fellengzősen hangzik, de szlovéniai válság és hazaszeret ide, vagy oda, nekem volt a legnagyobb sikerem azon az estén. Kiderült ugyanis, hogy egy óvónőképzős hallgatóknak szervezett nyári tábor a hallgatóság, csupa tündéri kishölgy, akiket bármi jobban érdekelt ennél a távoli, érthetetlen és értelmetlen politikai válságnál.
Az est után két kislánnyal meg is barátkoztam, mindketten Erdélyből jöttek, és bár nekik is voltak tapasztalataik a hovatartozásról meg a kisebbségi lét gyötrelmeiről, a hajnalig tartó beszélgetésünk során inkább irodalomról, kultúráról meg egyéb habkönnyű, és a politika nézőpontjából tán haszontalan témákról fecsegtünk.
 
Nekem ez a szarvasi felolvasó est volt az első háborús emlékem, ezzel a két ambiciózusan büszke erdélyi lánnyal, és bár utána, hazatérve rögtön szembetaláltam magam a háború durvább arcával, ennek a szinte hajszálpontosan húsz évvel ezelőtti történetnek számomra máig ható tanulságai vannak. Bizonyítani nem, csupán remélni szeretném, hogy ezek univerzálisak.

www.regenytar.hu

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kavezacc.blog.hu/api/trackback/id/tr43005819

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alex4427 2011.06.23. 08:59:40

Az átlag-magyar (magyarországi magyar) úgy tekintett a délszláv háborúra, ha egyáltalán tekintett, mintha az nem is a közvetlen szomszédságunkban, hanem egy másik bolygón történne.
Máig szégyellem magam!

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2011.06.23. 10:10:16

Ezen nincs mit szégyellni. Mi, ott Bácskában ugyanígy nem foglalkoztunk azzal, mi történik Kninben, amíg nem kezdődött el a mozgósítás.

Csaba2 2011.06.25. 11:05:01

'91-ben 8 éves voltam tehát nem emlékszem minden részletre. Inkább a '93-as hiperinflációra emlékszem, a '95-ös menekültekre akik jöttek hozzánk Krajinából, meg ugye a '99-es bombázásról. Azt hiszem lesz mit mesélni az unokáknak... :)

Különben most Szlovéniában élek. Tegnap Ljubljanában ágyúlövések és tűzijátékok közt ünnepelték meg a függetlenségük évfordulóját.
süti beállítások módosítása