A kávézacc szlogenje

Az itt olvasható írásokat kávé mellé, gondolatébresztőnek szántam. Egyaránt alkalmasak lehetnek pár perces munkahelyi lazításra, stikában végzett iskolai netezésre vagy mackónadrágos, papucsos otthoni kikapcsolódásra. Mindezt szem előtt tartva igyekeztem olyan témákat találni, amelyek megfelelnek a kávéivás különlegesen elmélyült hangulatának, ezért csak azt írtam le, ami eszembe jutott.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • Quirke Swes: Ui.: valószínű ha én írnék ilyen dolgokat, amiket a megoldókulcs felsorakoztat tanár úr egy szép h... (2013.03.05. 07:17) Éretlenségi tétel
  • Intizar: Nem sikerült megtalálnom sem a német sem a nemzetközi sajtóban annak nyomát, hogy Müller "nyilváno... (2012.11.25. 23:34) Herta Müller megmutatja
  • mistér: Kár érte, hogy a wc zárva van. (2011.10.16. 20:10) Avé Cézár Vavan
  • IGe: A Szórakoztató Valláskritika oldalon megosztottuk www.facebook.com/szorakoztato.vallaskritika (2011.10.04. 19:30) Képszámlálás
  • dezintegra: Ez mekkora volt :) Egyik legjobb, amit itt olvastam. (2011.07.19. 22:05) A férfiak látása

Majoros Sándor jegyzetei

2011.06.20. 13:38 Regénytár

Kindle, vagy nem Kindle ez itt a kérdés

Mint minden modern, felvilágosult észjárású magyar ember, én is élek-halok azokért a ketyerékért, amelyeknek az égvilágon semmi gyakorlati hasznuk nincsen. Így voltam a Kindle e-book olvasóval is, amelynek már majdnem egy hónapja délcegen büszke tulajdonosa vagyok.

Egy hónap se nem hosszú, se nem rövid idő, de tán elegendő az összegezésre. A Kindlével kapcsolatban legelőször arra jöttem rá, hogy ez bizony nemcsak a készülék eladásáig üzleti vállalkozás: a beépített 3G és Wifi azt a célt szolgálja, hogy a nap bármely szakaszában igénybe vehessük a kütyüt forgalmazó Amazon on-line könyvesboltját és vásároljunk, vásároljunk, vásároljunk (a Kindle regisztrációjához érvényes bankkártya számot kell adni).
 
Ez még nem lenne olyan nagy baj, mert az erőszak ugyebár nem disznótor: ha a békés magyar ember úgy dönt, nem vásárolt e-könyvet az Amazontól, akkor semmilyen földi erő nem kényszerítheti rá ennek az ellenkezőjére. A net egyébként is tele van ingyen letölthető e-kiadványokkal, közöttük pedig szép számmal akadnak olyanok is, amelyeket a Kindle is elbír. Rá is vetettem magam rögtön erre a kínálatra, de szomorúsággal vegyes fájdalommal kellett tapasztalnom, hogy a magyar nyelven kínált free tartalmak választéka egyszerre silány és kétségbeejtő. Lényegében két véglet között válogathatunk: vagy leszedjük a jogdíjmentes, érdektelen régiségeket, vagy a dilettáns kortársirodalom színe-javát. De akármelyiket választjuk, nem fenyeget bennünket a veszélye annak, hogy a letöltött cucc teljesen meg fogja tölteni a készülékünket. Legalább ennyire frusztráló az is, hogy ezek az ingyenes tartalmak csúnyák és kaotikusak, nem beszélve arról, hogy szinte mindegyiknek gondja van a magyar karakterkódolással.
Ezzel már ki is mondtam azt, hogy aki nem tud annyira angolul, hogy a Micimackót el tudja olvasni eredetiben, jobban teszi, ha megmarad a hagyományos magyar könyveknél. Mindezt természetesen nem kell és nem is szabad az Amazon számlájára írni, mert csak rajtunk áll, hogy megtanulunk-e angolul, vagy pedig a letölthető és/vagy a megvásárolható cikkek listáját a végtelenségig kibővítjük-e izgalmas, új, magyar címszavakkal.
 
Őszintén szólva, nekem a Kindle-vel nem is az volt az eredeti elképzelésem, hogy könyv formájában is beszerezhető műveket fogok rajta olvasni, hanem kéziratokat. A baj az, hogy a kütyü nem ismeri fel a szépen tipografálható doc-formátumot, de a txt-t is csak fapadosan, ami alatt azt kell éretni, hogy egy sereg, tipikusan e-könyves funkciója elvész. Marad tehát a konvertálás, amelyre a legegyszerűbb módszer az Amazon on-line átalakító szolgáltatása: elküldjük e-mailen a kéziratot, és mire azt mondjuk, kótyomfitty, az átalakított, Kindle-kompatibilissá tett szöveg már vissza is érkezik 3G-n az eszközünkre. A ügymenetnek egyetlen apró szépséghibája van: ez az egész fizetős. E sorok írásakor úgy tudom, 0,15 dollárt kell fizetni 1 megabyte-ért.
 
Marad tehát az ilyenkor szokásos megoldás: az ember keres egy átalakítót, amellyel otthon, saját kezűleg átformáztathatja a dokumentumait és USB-n keresztül a hagyományos tárhelytöltős módszerrel felmásolhatja a Kindle-ére. Mindez teljesen korrekt, leszámítva azt, hogy ez mégiscsak ortopéd megoldás, mert ezzel éppen az veszik ki ebből az egyébként csinos készülékből, ami ismeretlenül vonzóvá tette.
 
Engem nem hatott meg az, hogy olvasás közben mp3-at is hallgathatok a Kindle-omon, mert az olvasás annyira nehézkes, hogy amúgy is elvonná tőle a figyelmemet. Nem beszélve arról, hogy egy hónap után sem tudok benne olyan könnyedén lapozni, mint egy hagyományos könyvben. Számomra ez a módszer – a gombnyomogatással előhívott menü, és az apró, szinte hangyányi gombokkal adott jegyzetírási lehetőség – nehézkes és lassú. Nem látom át a szöveget, nem tudom, hol járok benne, aminek következtében az éppen olvasott művet nem a saját, autonóm világába tartozónak érzem, hanem egy technikai eszköz tartozékának, ami az elmélyültség rovására megy.
 
A végkövetkeztetésem tehát az, hogy a Kindle – és vele együtt tán az egész e-könyves világ – egy nagy humbug. Olcsó, hatásvadász szólam az is, hogy ezzel a módszerrel több fát hagyhatunk életben, mert szinte biztosra veszem, hogy a Kindle előállítása, fenntartása és kiszolgálása több fát emészt el, mint egy ezerkötetes házi könyvtár. Nem beszélve arról, hogy a fáknak így, úgy is annyi. Aki folyékonyan olvas angolul, talán megleli benne azt a bőséget, amit én hiányoltam, de azt azért angol tudással sem árt szem előtt tartani, hogy ez az eszköz folyamatosan csapolgatni fogja a bankszámlánkat. Egy megsárgult Rejtő kötet sohasem tenne ilyet.

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kavezacc.blog.hu/api/trackback/id/tr153000186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dezintegra 2011.06.20. 17:22:50

Egyetértek. A kütyünek soha nem lesz vanília illata és nem is sárgul meg, tehát az élvezet fele el fog veszni :)
Másrészt, ha már elektronyosan kell olvasni egy könyvet, akkor miért kellene még egy hardver? Ott a laptop, ott a tablet PC (convertible), amin van Windows, vagy valami más oprendszer, ami ismeri a doc-formátumot...

Goosnargh · http://mostittvagyok.com/ 2011.06.21. 10:29:53

Had legyen az aki pedig, nem ért egyet. A papir könyvet sem ingyen veszi le az ember a polcról - ott is kell fizetni érte. Nem kell az amazontól venni, már vehetsz itthon is. Én a születésnapomra kaptam a Kossuth kiadó internetes boltjába egy letöltőkártyát. Általában 900 Ft-ba kerül egy könyv és nekem olyan nagy öröm volt például ott rábukkanni Goethe Olaszországi utinaplójára. Ha nem akarsz pénzt kiadni akkor is megvan a lehetőséged némi torrentezés, dc-zés után, hogy pár óra alatt több ezernyi könyvet leszedjél. Magyar nyelven - szépirodalmat, könnyü irodalmat - szinte mindent ami számít. Van egy calibre nevü ingyenes program amivel meg tudod oldani a konvertálást, feltöltést a kindle-re es a könyvtárad katalogizalasat. Mert időt kell rá forditani de utánna ha már tartod a rendszert, ahogy a kollégáimnál látom nagy öröm, hogy ott van a zsebedben egy háromezer kötetes könyvtár és mindig van a hangulatodhoz megfelelő olvasnivalód. Nekem Ipad-om van és én is a calibre-t használom. Azon persze a pdf és word fileok megjelenitése már nem problámás.

TryMan 2011.06.21. 11:06:29

Annyira humbug csak, mint például a linux, a portable ultrahanggép, vagy a visual studio. Nem vagy célközönség egyenlőre.

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2011.06.21. 11:40:28

@Goosnargh: szándékosan fogalmaztam ilyen sarkosan, azt remélve, hogy lesz egy jó kis vita, de nem lett (ehhez index címlap is kellett volna). Egyébként küldhetnél valami jó kis linket, hogy ne kínlódjak a keresgéléssel. :)

Goosnargh · http://mostittvagyok.com/ 2011.06.21. 12:02:30

@Regénytár: multimediaplaza.hu

alternativ megoldás:
strongdc-t letöltöd, biztos gyorsan találsz leirást a használatáról ha nem egyértelmű. Nem nehéz, pár perc alatt be lehet üzemelni. Miután feljelentkeztél a program alap hublistája közül pár nagyobb magyar hub-ra, máris kereshetsz a kindle könyv formátumra vagy ebook nevü könyvtárakra, esetleg irók, könyvek nevére. Ha más formátumu akkor gyors konvertálás és mehet a kindlére. Igazi kincsekre lehet ott bukkanni.

Maggg 2011.06.22. 10:33:32

Húszezerért átveszem tőled.

Maggg 2011.06.25. 09:26:55

Még sokat is ígértem! A mobi formátum miatt nem pálya, csak 20k-ért. :)

Atyaman 2011.06.27. 15:46:06

Regénytár: "szándékosan fogalmaztam ilyen sarkosan, azt remélve, hogy lesz egy jó kis vita"

Ezzel a háttér információval már nem is annyira pálya a vitatkozás :)

De azért megpróbálom, ha már úgyis ez volt a cél – majd én is igyekszem sarkosítani ;)
Azt pedig előre jelzem, hogy véleményekkel és érzésekkel nem nagyon lehet vitatkozni. Tehát sok helyen inkább csak ellenvéleményeket vonultatok fel és igyekszem megindokolni őket.

Az első bekezdésben arra utalsz, hogy a Kindle-nek nincs gyakorlati haszna? Csak mert ez nem igaz. Könnyű így egyszerűen hordozható, sok könyv elfér rajta, állítható betűméret, szótárazási lehetőség. Ezek csak a legkevésbé szubjektív előnyök, mert ezeken kívül még bőven akad más is (wifi/3g kapcsolat, jegyzetelhetőség, felolvasás, kényelmesebb, mint egy print könyv, beépített böngésző).

"Lényegében két véglet között válogathatunk: vagy leszedjük a jogdíjmentes, érdektelen régiségeket, vagy a dilettáns kortársirodalom színe-javát."
Általában mindenki azzal kezdi, hogy az ingyenes tartalmak vagy régiek vagy rosszak – természetesen a magyar tartalmakról írtál te is és arra reflektálok én is. Bár a régi klasszikusokat nem véletlenül hívjuk klasszikusnak és a kortárs irodalom megítélése is véleményes, de ha valaki nem kedveli őket, akkor a megállapításod helyes.
Itt inkább azzal a szemléletbeli hibával vitatkoznék, hogy ha megvettél egy 30e Ft-os Kindle-t, akkor már többet nem is kell fizetned a könyvekért. Mert ez nem igaz, na jó, ha hörcsög kalózok vagyunk akkor igen, de legyünk azok. Legalább a lehetőségeinkhez mérten támogassuk az írókat azzal, hogy megvesszük a műveiket.
A megvásárolható könyvek általánosságban olcsóbbak, mint a nyomtatásban megjelenő társaik. Így az olvasási sebességünktől függően előbb vagy utóbb egy e-könyv olvasó ledolgozza az árát és onnantól már hasznunk van rajta – né, még egy gyakorlati haszon ;). Emellett még olyan plusz szolgáltatásokat is, amiket a print könyvek nem. Többünk számára a kényelem az egyik legfontosabb ilyen előny. És az sem egy utolsó szempont, hogy nyomtatott formában elérhetetlen (már nincs forgalomban vagy szerzői magánkiadás) könyveket is olvashatunk általa.

"Legalább ennyire frusztráló az is, hogy ezek az ingyenes tartalmak csúnyák és kaotikusak, nem beszélve arról, hogy szinte mindegyiknek gondja van a magyar karakterkódolással."
Micsudi? Az, hogy csúnyák és kaotikusak leginkább az illegális tartalomra igaz. A legális ingyenes tartalomra már nem annyira. Okosodunk mi önkéntes e-tartalom előállítók is :)
Az pedig, hogy mindegyiknek gondja van a magyar karakterkódolással az szimplán nem igaz. Maximum akkor, ha nem utf-8 vagy unicode kódolást használunk, de ebben az esetben mindenhol problémásan jelenik meg, nem csak az olvasón. Ergo, ha mi a magyar nyelvhez megfelelő karakterkódolást használunk, akkor az helyesen is fog megjelenni, az olvasónak semmi baja nincs vele.
Talán az epub-ra gondoltál, ahol fontbeágyazás nélkül az olvasótól függően nem jelennek meg az ő és ű betűk. De epub formátumot a Kindle nem olvas.

"Ezzel már ki is mondtam azt, hogy aki nem tud annyira angolul, hogy a Micimackót el tudja olvasni eredetiben, jobban teszi, ha megmarad a hagyományos magyar könyveknél."
Pedig nem. Tény, hogy még a print bestseller kiadványok a magyar piacot kerülik, de tartalom már most is van és folyamatosan bővül. Csak a teljesség igény nélkül: a multimediaplaza (Kossuth kiadó), az Sfportal és a Galaktika is igényesen formázott regényeket, novellákat kínál kedvező áron.

"elküldjük e-mailen a kéziratot, és mire azt mondjuk, kótyomfitty, az átalakított, Kindle-kompatibilissá tett szöveg már vissza is érkezik 3G-n az eszközünkre. A ügymenetnek egyetlen apró szépséghibája van: ez az egész fizetős. E sorok írásakor úgy tudom, 0,15 dollárt kell fizetni 1 megabyte-ért."
Igen a 3G-n roaming díjat kell fizetni. Ellenben wifi-n ingyenes ez a procedúra. Amihez az is hozzátartozik, hogy nem csak konvertáláshoz lehet használni. Ha prc/mobi formátumot és küldhetünk így az olvasóra megkerülve az usb-t. Pdf esetében pedig eldönthetjük, hogy az Amazon konvertáljon-e vagy sem. Még egy előny, hogy van már olyan (ingyenes) netes szolgáltatás is, hogy internetes cikkeket tudunk így egy gombnyomásra az olvasóra varázsolni. Hosszabb lélegzetvételű írásoknál én ezt szoktam használni, kellemesebb, mint monitorról olvasni.
Nem mellesleg ott van gyors konvertáláshoz a Calibre nevű program is, amit már előttem említettek.

"Marad tehát az ilyenkor szokásos megoldás: az ember keres egy átalakítót, amellyel otthon, saját kezűleg átformáztathatja a dokumentumait és USB-n keresztül a hagyományos tárhelytöltős módszerrel felmásolhatja a Kindle-ére. Mindez teljesen korrekt, leszámítva azt, hogy ez mégiscsak ortopéd megoldás, mert ezzel éppen az veszik ki ebből az egyébként csinos készülékből, ami ismeretlenül vonzóvá tette"
Egyfelől szerintem a kisebbségben vagy ezzel a véleményeddel (usb töltő nélkül amúgy is számítógépre kell kötni az olvasót ha tölteni szeretnénk). Másfelől, ahogy fentebb írtam wifi-n keresztül ingyenesen lehet tartalmat továbbítani az olvasóra.

"Engem nem hatott meg az, hogy olvasás közben mp3-at is hallgathatok a Kindle-omon, mert az olvasás annyira nehézkes, hogy amúgy is elvonná tőle a figyelmemet. "
Az mp3 funkciója teljesen csökött, én sem szoktam használni – helyette mp3 lejátszóról szól időnként valami instrumentális zene, ha olyan hangulatom van. Itt azt nem értem, hogy miért nehézkes az olvasás a Kindle-ön. Szerintem egyáltalán nem az.

"Nem beszélve arról, hogy egy hónap után sem tudok benne olyan könnyedén lapozni, mint egy hagyományos könyvben."
Nem, biztosan nem – mármint ha pörgetni akarod a lapokat, mert amúgy a sima lapozás sokkal-sokkal egyszerűbb. Én meg nem tudok olyan gyorsan keresni egy print könyvben, mint a Kindle-ben :P

"Számomra ez a módszer – a gombnyomogatással előhívott menü, és az apró, szinte hangyányi gombokkal adott jegyzetírási lehetőség – nehézkes és lassú."
Az én számomra pedig nem az. Ellenben mikor egy print könyvben a szöveg mellett, alatt és felett kb. nulla hely van na ott meg számomra nehézkes (gyakorlatilag lehetetlen) a jegyzetelés.

"Nem látom át a szöveget, nem tudom, hol járok benne, aminek következtében az éppen olvasott művet nem a saját, autonóm világába tartozónak érzem, hanem egy technikai eszköz tartozékának, ami az elmélyültség rovására megy."
Pedig alul ott a progressbar, ami még százalékkal is jelzi, hogy hol jársz a szövegben. Sőt egy normálisan formázott szövegben tartalomjegyzékkel és ncx fájllal a progressbaron kis négyszögek jelölik a tagolást (pl. fejezetek), így még azt is látom kb. mennyit kell még elolvasnom, hogy a következő résznél tudjam letenni a könyvet. Az olvasott szövegben pedig mindig ugyanúgy el tudtam mélyülni, mintha egy nyomtatott könyvet olvasnék. Szépen is néznék ki ha a fantáziámnak a szöveget övező külcsín (keret) szabna határt :)

"A végkövetkeztetésem tehát az, hogy a Kindle – és vele együtt tán az egész e-könyves világ – egy nagy humbug."
Mármint? Hogy érted, hogy humbug? Átverés volna? Nem azt kapod a pénzedért, amit ígértek? Mert szerintem pedig igen.

"Olcsó, hatásvadász szólam az is, hogy ezzel a módszerrel több fát hagyhatunk életben"
Azért valamiben csak egyet tudunk érteni :)

"mert szinte biztosra veszem, hogy a Kindle előállítása, fenntartása és kiszolgálása több fát emészt el, mint egy ezerkötetes házi könyvtár"
Vagy mégsem tudunk egyetérteni? :D
Egyfelől kérném az adatok, amikkel ezt az állítást alátámasztod. Szerintem egyezzünk ki abban, hogy akadjunk le erről a témáról. Az emberiség ezerszer különb módszerekkel gyilkolja a természetet, mint a papírkönyvek vagy a Kindle.

"de azt azért angol tudással sem árt szem előtt tartani, hogy ez az eszköz folyamatosan csapolgatni fogja a bankszámlánkat"
Ahogy fentebb írtam, nem arról szól a dolog, hogy többet nem kell pénzt kiadnunk könyvekre.

"Egy megsárgult Rejtő kötet sohasem tenne ilyet."
De ahhoz, hogy legyen egy második megsárgult Rejtő kötetünk csak muszáj lesz megcsapolni a bankkártyánkat :)

Érdekességként e-könyvben rengeteg Rejtő mű érhető el teljesen jogtisztán és ingyenesen. Szóval ha van e-olvasónk, akkor egy újabb Rejtő kvázi ingyenes rá – mielőtt még az áram számla miatt kötekedne valaki :) –, de printben bizony keményen fizetnünk kell érte :P

gh14 2011.06.27. 20:07:58

Néhány gondolat:
" szinte mindegyiknek gondja van a magyar karakterkódolással."
Az elsők között rendeltem és kaptam meg (kb. 70 könyvet olvastam rajta), de ilyen problémával még nem találkoztam.

"Marad tehát a konvertálás, amelyre a legegyszerűbb módszer az Amazon on-line átalakító szolgáltatása: elküldjük e-mailen a kéziratot, és mire azt mondjuk, kótyomfitty, az átalakított, Kindle-kompatibilissá tett szöveg már vissza is érkezik 3G-n az eszközünkre. A ügymenetnek egyetlen apró szépséghibája van: ez az egész fizetős. E sorok írásakor úgy tudom, 0,15 dollárt kell fizetni 1 megabyte-ért."
Wifin ingyenes az elején sokat használtam, és egész tűrhető eredménnyel dologzik.

Mp3-at nem használom.

A magyark legális kínálat tényleg szegényes, de vannak ígéretes kezdeményezések pl. a multimediaplaza.hu szépen fejlődik, illetve ott van az SFPortal és a Galaktika.
Ellenben ott van a sötét oldal, ahol szinte minden megtalálható - persze a minőség az változó...

"Másrészt, ha már elektronyosan kell olvasni egy könyvet, akkor miért kellene még egy hardver? Ott a laptop, ott a tablet PC (convertible), amin van Windows, vagy valami más oprendszer, ami ismeri a doc-formátumot... "
Azért kell - nekem - eink-es eszköz, mert egész nap azon dolgozom, és este nem akarom tovább fárasztani a szemem. Volt néhány eset, amikor konkrétan azt éreztem, hogy kifolyik a szemem (több monintornál is előfordult).
Sztem akárki, akármit mond eink-es olvasón olvasni sokkal szemkímélőbb.

Én abszolút azt kaptam tőle, amit vártam. Amióta megvan több könyvet olvastam mint az utóbbi 10 évben összesen. Sok olyan, amit már régen szerettem volna...

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2011.06.28. 08:16:26

Mégis lett egy jó kis vita :) Az észrevételekkel alapjában véve egyetértek, nekem igazából az a bajom - ha egyáltalán bajom - a Kindlével, hogy nem igazi könyv. Mióta nekem is vagy ilyenem, nyilvánvalóvá lett számomra, hogy a régimódi könyv pártján vagyok. Egy illusztratív példa: a minap egy barátommal találkoztam az utcán, aki egy elegáns kis kötetet lapozott. Nézd, mondta, milyen szép a tipója, milyen jó kézbevenni, és úgy általában, milyen csinos. Megnéztem, tényleg nagyon csinos volt, tele frappáns könyvszépészeti megoldásokkal, rendhagyó, ugynakkor ízléses esztétikai elemekkel. Ekkor jöttem rá, hogy a könyv nekem nem csupán szöve - ha az lenne, gépelt, sokszorosított oldalakkal is beérném - hanem vizuális élmény. Nagyon számít például az is, milyen betűtípussal van szedve, és hogy a szöveg miként van tagolna. A Kindlével meg tán a többi ebook olvasóval mindez elvész. Nem beszélve az utánozhatatlan illatáról, amitől szinte lázba jön az ember. Aki azt mondja, mindez mellékes, gondoljon a borkóstolás művészetére. Ott is az illattal ismerkednek meg először, utána jön a többi :)))

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2011.06.28. 08:17:01

" könyv nekem nem csupán szöveg - ha az lenne, gépelt, sokszorosított oldalakkal is beérném - hanem vizuális élmény" - bocs a durva elütésért.

Atyaman 2011.06.28. 19:05:44

@Regénytár:
>>Mióta nekem is vagy ilyenem, nyilvánvalóvá lett számomra, hogy a régimódi könyv pártján vagyok.<<
Ezért is mondom, hogy ízléssel, véleménnyel nem lehet és nem is kell vitatkozni. Én például a makettekért és az igényes ólomkatonákért vagyok oda pedig, ha valaminek, akkor azoknak aztán tényleg semmi gyakorlati hasznunk – utalva a posztban felmerült egyik témakörre.
Neked a fizika megjelenés fontos, nekem pedig az e-olvasó nyújtotta, mondhatni fapados kényelem. Na bumm, nem vagyunk egyformák :)

>>Megnéztem, tényleg nagyon csinos volt, tele frappáns könyvszépészeti megoldásokkal, rendhagyó, ugynakkor ízléses esztétikai elemekkel.<<
Na de ez mondjuk visszafelé is igaz. Az utolsó három könyv, amiket az első e-olvasóm megérkezése előtt olvastam olcsó tömeggyártású papírkönyv volt. Egy olvasás után saláta, a szöveg kontrasztja kb. a Kindle-lel megegyező, a tinta tapad az ujjadhoz és maszatolódik és még a szagától sem volt elájulva. Mégis ezeket a kiadásokat rendeltem (külföldről) a drága kemény borítósok helyett, mert a történet lebilincselt, ám nem akartam 3-4x több pénzt adni értük.

>>Nagyon számít például az is, milyen betűtípussal van szedve<<
A Kindle által nem támogatott másik nagy e-könyv formátum az epub támogatja a beágyazott betűtípusokat, oda olyat tehetsz, amit jónak érzel.
A Kindle olvasóra is a jailbreak után fel lehet tenni az eredeti három helyett más betűtípusokat.

>>Aki azt mondja, mindez mellékes (a vizuális élmény vagy az illat – szerk.), gondoljon a borkóstolás művészetére. Ott is az illattal ismerkednek meg először, utána jön a többi :)))<<
Pedig... pedig... az én számomra mellékes. :)
Ahogy fentebb írtam máshol vannak a prioritásaink, de ezzel szerintem semmi gond nincs. Csak ahogy én is el tudom fogadni, hogy neked a vizuális élmény ennyire fontos te is tudd elfogadni, hogy másoknak – pl. nekem – pedig lehet, hogy nem az ;)

Vlaci69 2011.07.12. 20:57:13

Tulajdonképpen a tényeket már a nálam okosabbak fent elmondták a Kindle (általános értelemben eBook használat) mellett. Én erős két éve olvasok PDA-n, illetve az utóbbi fél évben Kindle-n, a legnagyobb örömmel. Nagy örömmel fogok a kezembe egy bőrkötésű, szép papírra nyomott, litográfiákkal illusztrált könyvet, nekem is van egy-kettő. A pár év alatt megsárguló, papírkötésű, részben szétesett, kölcsönkapott könyveknél sokkal szívesebben fogom a kezembe a Kindle-t.

Az eredeti cikkből világosan kitűnik, hogy az idők szele sok fül között süvít át nyomtalanul. Sok-sok évvel ezelőtt a Francia Tudományos Akadémia határozatban kijelentette, hogy levegőnél nehezebb repülő szerkezetet lehetetlen építeni. Szerencsére nem nagyon hallgattak rájuk.

Vlaci69 2011.07.12. 21:03:37

@Regénytár: Nos, a vizuális élményt jórészt megadják az elektronikus könyvolvasók is. Egy a Kindle-be betölthetők a kedvenc, szemünknek legkedvesebb, legjobban olvasható betűtípusok. Az említett gépelt-sokszorosított szöveg olvasása pedig egyszerűen fárasztó, nem összemérhető még a leggyengébben szerkesztett elektronikus szöveggel sem.
süti beállítások módosítása