A kávézacc szlogenje

Az itt olvasható írásokat kávé mellé, gondolatébresztőnek szántam. Egyaránt alkalmasak lehetnek pár perces munkahelyi lazításra, stikában végzett iskolai netezésre vagy mackónadrágos, papucsos otthoni kikapcsolódásra. Mindezt szem előtt tartva igyekeztem olyan témákat találni, amelyek megfelelnek a kávéivás különlegesen elmélyült hangulatának, ezért csak azt írtam le, ami eszembe jutott.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • Quirke Swes: Ui.: valószínű ha én írnék ilyen dolgokat, amiket a megoldókulcs felsorakoztat tanár úr egy szép h... (2013.03.05. 07:17) Éretlenségi tétel
  • Intizar: Nem sikerült megtalálnom sem a német sem a nemzetközi sajtóban annak nyomát, hogy Müller "nyilváno... (2012.11.25. 23:34) Herta Müller megmutatja
  • mistér: Kár érte, hogy a wc zárva van. (2011.10.16. 20:10) Avé Cézár Vavan
  • IGe: A Szórakoztató Valláskritika oldalon megosztottuk www.facebook.com/szorakoztato.vallaskritika (2011.10.04. 19:30) Képszámlálás
  • dezintegra: Ez mekkora volt :) Egyik legjobb, amit itt olvastam. (2011.07.19. 22:05) A férfiak látása

Majoros Sándor jegyzetei

2011.04.04. 13:43 Regénytár

Egy értékes ember portréja

Mostanában egyre ritkábban fordul elő velem, hogy valamilyen műsor kedvéért odaragadok a tévé elé, de tegnap véletlenül rátévedtem a Duna Autonómiára, ahol éppen megkezdődött egy portréfilm. Mivel az elejét is sikerült elcsípnem, nem maradt titokban előttem, hogy Paulay Tamásról, a neves új-zélandi építészről, a földrengés biztos építkezés világszerte ismert tudósáról lesz szó.

A Japánban történtek miatt ez a kevés infó is elég volt arra, hogy ott tartson a készülék előtt, de igazán attól lepődtem meg, hogy a nyolcvanvalahány éves Paulay Tamás, aki egyébként már vagy hatvan éve kint él Új-Zélandon, olyan hibátlanul beszélt magyarul, mintha most lépett volna le valamelyik budapesti egyetem katedrájáról.
 
Igazából arra voltam kíváncsi, mi a titka ennek a jó kedélyű, életvidám, finom öniróniával és az élethez meg a sikeres munkához elengedhetetlen humorérzékkel bőven megáldott öregúrnak a titka. Egy árva atomja sem látszott rajta annak a nagyképűségnek, amellyel kis hazánkban olyan sokszor és sokféleképpen találkozhatunk, ha rangban, pozícióban, beosztásban, vagyonban fölöttünk állókkal gereblyéz össze bennünket a sors. Az egyórás műsorban Paulay Tamás nem mondott mást, csak azt, ami az elmúlt hetvenvalahány évben történt vele, de ebben a kedélyesen, ugyanakkor érdekfeszítően előadott beszámolóban valahol benne volt az egész huszadik század.
 
Miközben hallgattam, arra gondoltam, pontosan ilyen filmeket kéne vetíteni a gyerekeknek az átalakított, megreformált középiskolai oktatás jegyében, és utána megmérni, kinek milyen receptorait mozgatja meg. Amelyik diák belehalna az unalomba – mert sokan lennének ilyenek – önmagát rostálná ki a figyelemre és foglalkozásra érdemes lények gyűjteményéből. A megmaradtakhoz pedig olyasféle kérdéseket lehetne intézni, hogy mi is volt az a bizonyos ÁVO, amely elől Paulay Tamásnak menekülnie kellett, vagy hogy ezt megelőzősen milyen háborúban kellett harcolnia huszonegy évesen, frissen végzett hadnagyként. De a földrajz, az építészet, sőt a modern kori társadalomtudományok sem maradnának ki a kérdezési lehetőségek listájáról, mert mindazon túl, hogy ez alatt az egy óra alatt kiderülhetett számunkra, miért is válhatott ez a kiváló ember a világ első számú földrengésszakértőjévé – már ami a földrengés biztos építkezést illeti –, a demokrácia és az alkotói szabadság tőlünk, magyarokétól eltérő értelmezéséről is kaphattunk némi ízelítőt.
 
Nagyon megragadt bennem az, amikor Paulay az új-zélandiaknak a bizalomhoz és a szabad gondolkodáshoz, ezen keresztül pedig a hatékony munkához fűződő viszonyáról mesélt. Különösen azt irigyeltem, amit a bizalomról mondott. Egy alkalommal, még fiatal egyetemi tanárként megkérdezte a felettesét, mikor van Új-Zélandon évi szabadság. Azt a választ kapta, hogy akkor megy szabadságra és addig marad ott, ameddig neki tetszik, csak előtte végezze el azt a munkát, amivel megbízták. De mert megbíznak benne, biztosak abban, hogy hibátlanul el fogja végezni.
 
Észre sem vettem a riportfilm nézésével eltöltött egy órát, és csak aztán jutott eszembe az, hogy ebben a lehetetlen időpontban – vasárnap délelőtt volt – alig lehettünk ilyenek ketten vagy hárman. A fájdalmas igazságtalanság ebben az egészben mégis az, hogy az ilyen kiváló, példa értékű emberekkel, mert biztosan sokan vannak még Paulay Tamáshoz hasonló kaliberű elmék, érintőlegesen is alig foglalkozik a média. Sajnos a film készítése óta hat év telt el, és Paulay Tamás ma már nincs az élők sorában. Milyen kár, hogy az ember nem adhat át valamennyit az életidejéből, azoknak, akiket a munkájuk vagy az egyéniségük miatt megszeretett, mert én bizony megtettem volna ezt ezzel a tudóssal. Még akkor is, ha nekem sincs olyan sok évem már hátra, hogy két kézzel osztogathatnám. De ez már inkább egy sci-fi novella témája lenne.

 

www.regenytar.hu

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kavezacc.blog.hu/api/trackback/id/tr252798718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2011.04.05. 12:34:37

Tudom, hogy ez nem egy világverő írás, de az index igazán kitehette volna a címlapjára, hogy a sok vv szemetet ellensúlyozandó, legalább a látszatra adva reklámot csináljon ennek az igen kiváló, példa értékű embernek. :)

alex4427 2011.04.05. 14:11:58

Megnéztem. Köszönöm!
Nagyszerű ember, tanulságos élet!

Nekem Scitovsky Tibort, az amerikai magyar közgazdász professzort juttatja eszembe. (Akivel volt szerencsém még személyesen is találkozni, majd - haláláig - levelezni.)
hu.wikipedia.org/wiki/Scitovsky_Tibor

Paulay professzor gondolatai közül engem is a szabadság és demokrácia értelmezése fogott meg a legjobban.
A mi, állandó ellenőrzésre és fegyelmezésre (bizalmatlanságra!) épülő világképünkre nem épülhet igazi szabadság. De nem lehet hatékony, kreatív munkát sem végezni. (Igaz, a multik által behozott összeszerelő üzemek jól megvannak a (rossz!) munkahelyükért aggódó rabszolgákkal is.)

P.S.: Index...ahhh!
süti beállítások módosítása