A kávézacc szlogenje

Az itt olvasható írásokat kávé mellé, gondolatébresztőnek szántam. Egyaránt alkalmasak lehetnek pár perces munkahelyi lazításra, stikában végzett iskolai netezésre vagy mackónadrágos, papucsos otthoni kikapcsolódásra. Mindezt szem előtt tartva igyekeztem olyan témákat találni, amelyek megfelelnek a kávéivás különlegesen elmélyült hangulatának, ezért csak azt írtam le, ami eszembe jutott.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • Quirke Swes: Ui.: valószínű ha én írnék ilyen dolgokat, amiket a megoldókulcs felsorakoztat tanár úr egy szép h... (2013.03.05. 07:17) Éretlenségi tétel
  • Intizar: Nem sikerült megtalálnom sem a német sem a nemzetközi sajtóban annak nyomát, hogy Müller "nyilváno... (2012.11.25. 23:34) Herta Müller megmutatja
  • mistér: Kár érte, hogy a wc zárva van. (2011.10.16. 20:10) Avé Cézár Vavan
  • IGe: A Szórakoztató Valláskritika oldalon megosztottuk www.facebook.com/szorakoztato.vallaskritika (2011.10.04. 19:30) Képszámlálás
  • dezintegra: Ez mekkora volt :) Egyik legjobb, amit itt olvastam. (2011.07.19. 22:05) A férfiak látása

Majoros Sándor jegyzetei

2010.10.20. 10:34 Regénytár

Tolvajlási etika

Visszaküldte az ellopot laptopon talált szövegeket a tolvaj és ezzel hatalmas boldogságot váltott ki a megkárosított tulajdonosból. A kárvallot – neve nem ismeretes – svédországi professzor azt nyilatkozta, visszatért az emberiségbe vetett hite. Az öröme jogos: aki vesztett már el életében adatot – mondjuk egy félig megírt regényt – éveket adna az életéből, ha valahogy visszacsinálhatná a dolgot.

Volt egy kollégám, aki úgy védekezett ez ellen, hogy a lakásában különféle helyeken másolatokat helyezett el a készülő műveiből. Minden szobában tartott legalább egy duplikátumot, és mivel ez még a floppy korszakban történt, a vécétartály tetején is volt egy vészpéldánya, arra az esetre, ha netán tűz ütne ki a lakásban. Tudomásom szerint sosem kellett hozzányúlnia a vésztartalékhoz, de jobb egy kicsit félni, mint durván, erőteljesen megijedni.  

De térjünk vissza a becsületes tolvajláshoz, már ha van ilyen. A laptop eltulajdonítója állítólag egy pendrive-on küldte vissza a gépen talált szövegeket, és mert tetemes mennyiség volt belőlük, biztosan elpiszmogott velük egy darabig. A professzor ezek után akár úgy is felfoghatja ezt az egészet, mintha nekiajándékozta volna a cuccot annak az alaknak. A kérdés izgalmasabbik része csak az, hogy vajon ezt az örömöt akkor is magáénak tudhatta volna, ha tényleg elajándékozza a gépet? A válasz magva talán abban rejlik, hogy csak akkor érezzük meg ezt a viszonylagos és meglehetősen kétes boldogságot, ha ráébredünk, mi az, ami igazán fontos nekünk és mi az, ami nem. 
 
Ha mindez Dosztojevszkij idejében történt volna, az orosz írózseni talán másképpen írja meg a Bűn és bűnhődést, mondjuk happy endre futtatja ki a végét, hogy jobban megfeleljen a valóságnak. Mindenesetre a tolvaj ezzel a gesztussal szépen rendbe tette a lelkiismeretét, és most van egy jó laptopja. A fene a pofáját.
 
És ha már a lelkiismeretnél tartunk, hadd meséljem el egy idevágó élményemet, ami jobb sorsra érdemes újságíróskodásom idején történt.  A szerkesztőség mellett volt egy terasszal is rendelkező kifőzde, ami kiváló helyszínt biztosított a kajálás közbeni szakmai vagy nem szakmai beszélgetéseknek, ezért az egész rovat ide járt ebédelni. De a terasz eléggé szűkös volt, az asztalok majdnem összeértek, bár ez nem zavart senkit. Egyik ilyen közös ebédnél - összetoltunk két asztalt, és leadtuk a felszolgálónak a rendelést – észrevettem, hogy mellettem, a földön egy degeszre tömött vászonbuksza hever. Arra is emlékeztem, hogy egy magányos alak ült mellettem, aki a megérkezésünk idején távozott.  Fölvettem a bukszát, és kinyitottam. Valósággal kibuggyantak belőle az asztalra a tízezresek.
 
Az újság akkoriban likviditási gondokkal küszködött, így gyengén kerestünk, ráadásul sokadika volt, ezért ha egyedül lettem volna, azonnal távozom arról a helyről, és soha többé nem megyek vissza. Csakhogy az esetnek még vagy hat szemtanúja volt, akikkel ugyanezt az eksönt lehetetlenség lett volna eljátszani. Így nem lehetett kérdés, hogy becsületes megtaláló leszek és a lóvét visszapengetem a jogos tulajdonosának. Így is lett, pár perc múlva megjelent a buksza gazdája és falfehéren tekingetett körbe. Amikor visszaadtuk neki a több százezer forintját, olyan gyorsan távozott, hogy még megköszönni is elfelejtette. Én szóltam utána, hogy azért egy kört tán megérdemeltünk volna. Ekkor észrevette magát, és mindnyájunknak fizetett egy italt.
 
Mindezt azért mondtam el, hogy vannak esetek, amikor a becsületesség nem erény, hanem kényszer. Lehet, hogy a laptoptolvaj is ebben a cipőben járkált, bár ki tudja. A teljes igazságot csak ő tudná megmondani, de lehet, hogy ez nem is annyira érdekes.

 

www.regenytar.hu

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kavezacc.blog.hu/api/trackback/id/tr142385539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alex4427 2010.10.20. 19:20:45

Tetszik az eszmei/erkölcsi mondanivaló. Még, ha nem is a tankönyvi magasztos!

P.S.: Nagyításról valami biztató?

Styxx 2010.10.20. 19:26:50

@alex4427:
Nekem meg az őszinteség, hányan vallanánk be a blogunkon, hogy simán zsebrevágtuk volna a lét, ha nincs ott még hat tanú?:-)
És a sztori tálalása is kiváló. Mindenképp jár érte egy túra ital.

kuci56 2010.10.20. 20:08:14

Üdv neked E.O.B.,és minden kedves olvasódnak!Styxx-nek mondanám,hogy más is bevallaná,akiben van betyárbecsület.Én is találok néha a firma raktárában pl.villanyégöt,és becsületesen haza is viszem.De csak amikor szükség van rá!

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2010.10.20. 20:48:54

alex4427: Ma egy olyan értekezleten ültem, ahol ott volt a Nagyítás ex-főszerkesztője is. Neki is feltették ugyanezt a kérdést, de nem tudott rá érdemi választ adni. Csak annyi derült ki, hogy elviekben megvan a szándék az újraindítására, de van még egy brutálisan nagy adósság is, amivel valamit kéne kezdeni. Szerintem ez a dolog meghalt.

Styxx: Kösz a virtuális italt, megnézem, hátha van a hűtőben valódi is :)

kuci56: Üdv néked is E.O.B.! Azokra a régi szép, villanyégőszerzéses időkre én is élénken emlékszem. Valósággal dúskáltunk a villanykörtékben meg a biztosíték partonokban. Most meg odáig süllyedtem, hogy ha nagy nehezen találok valamit, azt rögtön vissza kell adnom a gazdájának. Tiszta szerencse, hogy az említett eset óta
nem találtam mást, csak kutyaszart :)

alex4427 2010.10.20. 22:42:34

@Regénytár: Kösz a (nem biztató) friss híreket!
Elég szégyen lenne, ha ez a "félelmetes" (fidesz) "diktatúra" nem tudna egy hetilapot megmenteni!
Minden induló vállalkozás csak viszi a pénzt. Nem tudták!?
süti beállítások módosítása