A Georgiai Műszaki Egyetem szakemberei nemrégiben világra szóló fölfedezésről számoltak be: először sikerült úgy programozniuk egy pirinyó járművet, hogy az hamis nyomokat hagyjon maga után, magyarán megtanították a robotot hazudni. Aki mindezt bagatell ügynek tartja, nem lát a szemétől. Ez az első komolyabb lépés a mesterséges intelligencia kifejlesztése felé, mert a bonyolult logikai feladványok villámgyors megfejtését és a fény sebességét megközelítő aritmetikai megoldásokat nyugodtan el lehet felejteni. Az intelligens élet ott kezdődik, ahol a hazugság, és ott is ér véget.
Majoros Sándor jegyzetei
2010.09.20. 15:15
Csalnak, lopnak, hazudnak
Jókora közhely, de attól még igaz, hogy az emberi társadalom a hazugságok egymásra tornyozására épül. Ha nem lennénk birtokába ennek az elemi képességnek, menten agyonvernének bennünket azok, akikben az ilyesmi túlteng. Az igazmondó juhász a mai világban kevesebb ideig élne, mint egy közepesen fejlett tiszavirág, nem beszélve arról, hogy a kollektív igazmondás abszolúte értelmetlenné tenné a politizálást, miáltal megszűnne körülöttünk biztonságot adó rend és betolakodna helyére a káosz. Egyszerűen arról van szó, hogy az igaságnak jobb a propagandája, mint a hazugságnak, pedig egy idő után a legotrombább hazugság is hasonlítani kezd az igazságra, ami azt bizonyítja, hogy genetikailag nem is állnak olyan távol egymástól.
De van ennek a dolognak egy másik vonzata is, mégpedig az emberiség fennmaradásának a kérdése. A jelenlegi, ön- és bolygópusztító törekvéseinket személve nem lehet kétséges, hogy a napjaink erősen meg vannak számlálva. Lassan, de kérlelhetetlenül biztosan kiirtjuk magunk körül a természetet és megmérgezzük a levegőt, aminek következtében rút és förtelmes halált fogunk halni. Csak a gépek élhetik túl azt a kataklizmát, ami a szerves anyagokra leselkedik, mert nekik nincs szükségük sem oxigénre, sem friss ivóvízre. A baj csak az, hogy a gépek nem jöhetnek létre emberi beavatkozás nélkül, legalábbis addig, amíg a mesterséges intelligenciát föl nem fedezzük. Próbálkozásaink mindez idáig a tökéletes tévúton haladtak, mert az ész és az értelem oldala felől igyekeztünk megközelíteni a témát. Nekem sokáig az volt a vízióm, amíg a logikai áramkör mintájára valaki föl nem találja az emocionális áramkört – mert az értelmes ember cselekedeteit mindig valamilyen érzelmi kitörést motiválja – addig elvi esély sem lesz a robotok önállósodására. Az Asimov-féle robotika törvények ebből a szempontból teljesen elhanyagolhatók, mert az ember szempontjait és érdekeit védik a gépekkel szemben. Nemes egyszerűséggel arról van szó, hogy egy gép most még nem képes eldönteni, mikor és miért érdemes önmagát reprodukálnia.
A hiányzó láncszem ez a kísérlet volt, ami Georgiai Műszaki Egyetemem zajlott, mert ha a robotok is megtanulnak lopni, csalni és hazudni, teljesen mindegy lesz, milyen gyorsan tudnak elvégezni egy adott matematikai műveletet. A földi intelligencia továbbvitele érdekében nagyon remélem, hogy megérem azt az örömteli napot, amikor egy masina a saját akaratából fog kitolni velem. Nem úgy, mint manapság, amikor mögötte mindig ott áll egy ember.
14 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://kavezacc.blog.hu/api/trackback/id/tr892310091
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Six 2010.09.20. 21:29:15
nem inkább arról van szó, h beprogramozták, h mikor hazudjon?
szó sincs arról h önszántából megalkotta volna a hazugságot, mert így akart előnyhöz jutni, egyszerűen a felhívta a hazudj functiont és kész.
azért nagyon messze vagyunk még az MI-tól
szó sincs arról h önszántából megalkotta volna a hazugságot, mert így akart előnyhöz jutni, egyszerűen a felhívta a hazudj functiont és kész.
azért nagyon messze vagyunk még az MI-tól
Cuppanj a végére! (törölt) 2010.09.20. 21:37:28
Nekem egy yachtom volt ilyen,folyton elsüllyedt.Vagy 4x kihúzattam,aztán otthagytam a picsába a tó alján süllőtartásnak.
kuki123 2010.09.20. 21:48:36
"pedig egy idő után a legotrombább hazugság is hasonlítani kezd az igazságra,"
ezt melyik liberális köcsög mondja?
ezt melyik liberális köcsög mondja?
ö...mikó? 2010.09.20. 21:58:05
@Six: ebben az esetben a call nem felhív, hanem inkább meghív...
ivrilider 2010.09.20. 22:03:29
Hüpp! Nagyon éles intelligens poszt. Legalábbis ami a rálátás komplexitását illeti.
Az igazmondó juhász régen sem élhetett a tiszavirág életénél hosszabban, azért lett belőle mítosz, hogy a realitást kompenzálja.
Bár a hazugságról szóló bekezdésben azért van némi finomítani való szerintem.
@Six: ezt én is kérdezem, mert nem győz meg egyből.
Az igazmondó juhász régen sem élhetett a tiszavirág életénél hosszabban, azért lett belőle mítosz, hogy a realitást kompenzálja.
Bár a hazugságról szóló bekezdésben azért van némi finomítani való szerintem.
@Six: ezt én is kérdezem, mert nem győz meg egyből.
misinator 2010.09.20. 22:04:28
"...Lassan, de kérlelhetetlenül biztosan kiirtjuk magunk körül a természetet és megmérgezzük a levegőt, aminek következtében rút és förtelmes halált fogunk halni. Csak a gépek élhetik túl azt a kataklizmát..."
Rögtön Olof Johannesson A nagy számítógép című könyve jutott eszembe.
Méltatlanul elfeledett, pedig egyre inkább igaza van, ahogy haladunk az időben..
Rögtön Olof Johannesson A nagy számítógép című könyve jutott eszembe.
Méltatlanul elfeledett, pedig egyre inkább igaza van, ahogy haladunk az időben..
Styxx 2010.09.20. 22:35:38
Jó poszt.
"Jókora közhely, de attól még igaz, hogy az emberi társadalom a hazugságok egymásra tornyozására épül. "
Ja-ja, közhely, de pont ezért van benne valami. Lényegében a renickek armadája is egy ordas kis ön- és közbecsapó hazugság. Mint ahogy Sandokan se verte vissza igazából a maroknyi szedett-vedett kalózseregével a brit birodalmat:-)
"Jókora közhely, de attól még igaz, hogy az emberi társadalom a hazugságok egymásra tornyozására épül. "
Ja-ja, közhely, de pont ezért van benne valami. Lényegében a renickek armadája is egy ordas kis ön- és közbecsapó hazugság. Mint ahogy Sandokan se verte vissza igazából a maroknyi szedett-vedett kalózseregével a brit birodalmat:-)
zeneigéniusz 2010.09.20. 23:12:18
Azért még sok mindent meg kell oldani:
- komplex és gyors számításokat (a mostani sebesség még nagyon kevés a robotot körülvevő adatok kielemzésére és helyes döntések meghozatalára)
- memória optimalizáltabb elérése/hozzáférése, az emberi agynak egyelőre nincs ellenfele
- safe üzemmód, bizonyos mértékű öngyógyulási képesség (lásd emberi immunrendszer és védekező mechanizmusai)
- pontosabb érzékelés, idegrendszer (az emberi bőr mintájára) ma alig tudunk négyzetcentiméterenként vmit is érzékeltetni a robotoknál, szemben az emberi bőrrel
- energiatárolás, energiabevitel (mi emberek szinte minden szart megehetünk és ebből szépen tudunk gazdálkodni, mozogni, a mostani gépek elektromos árammal működnek, ezért csak nagyon korlátozottan tudnak mozogni, hatalmas akkuk kellenek. Ilyen szempontból az emberi zsír csodálatos! :) )
- látás: a mi szemünk sebessége, feldolgozó-képessége és a felesleges információk elhanyagolása terén egyelőre utolérhetetlen. És mindezt 3D-ben. Ugyan mikor fog egy robot teniszezni/focizni/ping-pongozni emberi ellenfél ellen eséllyel?
- járás/haladás: jelenleg a marsi robotok 10-20 cm mély árokban is elakadnak. A lánctalpaknak pedig borzasztó a súrlódása. Nem véletlen a 2 lábon járás, ami igencsak optimális.
- fejlődés: ha elég intelligensek lesznek robotjaink, akkor esetleg tervezhetnek maguknál jobb robotot, de ehhez kommunikálniuk is kell egymással, hogy kooperálni tudjanak és jól megértsék egymást. Ez a nyelv elég érdekes lenne. És mondjuk akkor lenne specializálódás egyes szakokra? Mármint kiválasztják egymás közül ki legyen egy királynő? Vagy építenek egy pakoló, orvos, futó, stb robotot egy-egy szakra? Ugyanis ideális átlagrobot nincs. Ottis előbb-utóbb specializálódás kell. Tehát vkinek döntenie kell... tehát lesz egy vezér-kaszt robottársadalom is, aki egyenlőbb a többieknél? Vagy lesz egyetlen központi számítógép? De ha ez elpusztul, akkor az összes robot megbénul? Tudnak majd helyette másikat "összerakni"? Egyáltalán lesz valami arhiválási rendszerük, ahol a másik robot memóriájához hozzáférhetnek esetleges új információk/tapasztalatok után kutatva? Borg-szerű lesz a társadalmuk vagy pedig individuumként működnek? Mindegyiknek megvan a maga előnye/hátránya.
Elég sok kérdés van még a fejemben az emberi fejlődés határairól (mind társadalmileg, mind egyénileg) és a közeli/távoli jövő kérdéseiről.
Nem véletlen, hogy az ideális robotnak szinte csak az embert kéne másolni legelőször, majd utána önmagát reprudukálnia valahogy, majd jöhetne valami fejlődési rész. :)
Asimov törvényei pedig igencsak fontosak. Nemcsak azért, hogy minket embereket ne irtsanak ki egyből, amint túlfejlődtek minket, hanem hogy a robotok majd egymást is tiszteljék, meghozzák saját törvényeiket is.
- komplex és gyors számításokat (a mostani sebesség még nagyon kevés a robotot körülvevő adatok kielemzésére és helyes döntések meghozatalára)
- memória optimalizáltabb elérése/hozzáférése, az emberi agynak egyelőre nincs ellenfele
- safe üzemmód, bizonyos mértékű öngyógyulási képesség (lásd emberi immunrendszer és védekező mechanizmusai)
- pontosabb érzékelés, idegrendszer (az emberi bőr mintájára) ma alig tudunk négyzetcentiméterenként vmit is érzékeltetni a robotoknál, szemben az emberi bőrrel
- energiatárolás, energiabevitel (mi emberek szinte minden szart megehetünk és ebből szépen tudunk gazdálkodni, mozogni, a mostani gépek elektromos árammal működnek, ezért csak nagyon korlátozottan tudnak mozogni, hatalmas akkuk kellenek. Ilyen szempontból az emberi zsír csodálatos! :) )
- látás: a mi szemünk sebessége, feldolgozó-képessége és a felesleges információk elhanyagolása terén egyelőre utolérhetetlen. És mindezt 3D-ben. Ugyan mikor fog egy robot teniszezni/focizni/ping-pongozni emberi ellenfél ellen eséllyel?
- járás/haladás: jelenleg a marsi robotok 10-20 cm mély árokban is elakadnak. A lánctalpaknak pedig borzasztó a súrlódása. Nem véletlen a 2 lábon járás, ami igencsak optimális.
- fejlődés: ha elég intelligensek lesznek robotjaink, akkor esetleg tervezhetnek maguknál jobb robotot, de ehhez kommunikálniuk is kell egymással, hogy kooperálni tudjanak és jól megértsék egymást. Ez a nyelv elég érdekes lenne. És mondjuk akkor lenne specializálódás egyes szakokra? Mármint kiválasztják egymás közül ki legyen egy királynő? Vagy építenek egy pakoló, orvos, futó, stb robotot egy-egy szakra? Ugyanis ideális átlagrobot nincs. Ottis előbb-utóbb specializálódás kell. Tehát vkinek döntenie kell... tehát lesz egy vezér-kaszt robottársadalom is, aki egyenlőbb a többieknél? Vagy lesz egyetlen központi számítógép? De ha ez elpusztul, akkor az összes robot megbénul? Tudnak majd helyette másikat "összerakni"? Egyáltalán lesz valami arhiválási rendszerük, ahol a másik robot memóriájához hozzáférhetnek esetleges új információk/tapasztalatok után kutatva? Borg-szerű lesz a társadalmuk vagy pedig individuumként működnek? Mindegyiknek megvan a maga előnye/hátránya.
Elég sok kérdés van még a fejemben az emberi fejlődés határairól (mind társadalmileg, mind egyénileg) és a közeli/távoli jövő kérdéseiről.
Nem véletlen, hogy az ideális robotnak szinte csak az embert kéne másolni legelőször, majd utána önmagát reprudukálnia valahogy, majd jöhetne valami fejlődési rész. :)
Asimov törvényei pedig igencsak fontosak. Nemcsak azért, hogy minket embereket ne irtsanak ki egyből, amint túlfejlődtek minket, hanem hogy a robotok majd egymást is tiszteljék, meghozzák saját törvényeiket is.
zeneigéniusz 2010.09.20. 23:15:10
Azért még sok mindent meg kell oldani:
- komplex és gyors számításokat (a mostani sebesség még nagyon kevés a robotot körülvevő adatok kielemzésére és helyes döntések meghozatalára)
- memória optimalizáltabb elérése/hozzáférése, az emberi agynak egyelőre nincs ellenfele
- safe üzemmód, bizonyos mértékű öngyógyulási képesség (lásd emberi immunrendszer és védekező mechanizmusai)
- pontosabb érzékelés, idegrendszer (az emberi bőr mintájára) ma alig tudunk négyzetcentiméterenként vmit is érzékeltetni a robotoknál, szemben az emberi bőrrel
- energiatárolás, energiabevitel (mi emberek szinte minden szart megehetünk és ebből szépen tudunk gazdálkodni, mozogni, a mostani gépek elektromos árammal működnek, ezért csak nagyon korlátozottan tudnak mozogni, hatalmas akkuk kellenek. Ilyen szempontból az emberi zsír csodálatos! :) )
- látás: a mi szemünk sebessége, feldolgozó-képessége és a felesleges információk elhanyagolása terén egyelőre utolérhetetlen. És mindezt 3D-ben. Ugyan mikor fog egy robot teniszezni/focizni/ping-pongozni emberi ellenfél ellen eséllyel?
- járás/haladás: jelenleg a marsi robotok 10-20 cm mély árokban is elakadnak. A lánctalpaknak pedig borzasztó a súrlódása. Nem véletlen a 2 lábon járás, ami igencsak optimális.
- fejlődés: ha elég intelligensek lesznek robotjaink, akkor esetleg tervezhetnek maguknál jobb robotot, de ehhez kommunikálniuk is kell egymással, hogy kooperálni tudjanak és jól megértsék egymást. Ez a nyelv elég érdekes lenne. És mondjuk akkor lenne specializálódás egyes szakokra? Mármint kiválasztják egymás közül ki legyen egy királynő? Vagy építenek egy pakoló, orvos, futó, stb robotot egy-egy szakra? Ugyanis ideális átlagrobot nincs. Ottis előbb-utóbb specializálódás kell. Tehát vkinek döntenie kell... tehát lesz egy vezér-kaszt robottársadalom is, aki egyenlőbb a többieknél? Vagy lesz egyetlen központi számítógép? De ha ez elpusztul, akkor az összes robot megbénul? Tudnak majd helyette másikat "összerakni"? Egyáltalán lesz valami arhiválási rendszerük, ahol a másik robot memóriájához hozzáférhetnek esetleges új információk/tapasztalatok után kutatva? Borg-szerű lesz a társadalmuk vagy pedig individuumként működnek? Mindegyiknek megvan a maga előnye/hátránya.
Elég sok kérdés van még a fejemben az emberi fejlődés határairól (mind társadalmileg, mind egyénileg) és a közeli/távoli jövő kérdéseiről.
Nem véletlen, hogy az ideális robotnak szinte csak az embert kéne másolni legelőször, majd utána önmagát reprudukálnia valahogy, majd jöhetne valami fejlődési rész. :)
Asimov törvényei pedig igencsak fontosak. Nemcsak azért, hogy minket embereket ne irtsanak ki egyből, amint túlfejlődtek minket, hanem hogy a robotok majd egymást is tiszteljék, meghozzák saját törvényeiket is.
- komplex és gyors számításokat (a mostani sebesség még nagyon kevés a robotot körülvevő adatok kielemzésére és helyes döntések meghozatalára)
- memória optimalizáltabb elérése/hozzáférése, az emberi agynak egyelőre nincs ellenfele
- safe üzemmód, bizonyos mértékű öngyógyulási képesség (lásd emberi immunrendszer és védekező mechanizmusai)
- pontosabb érzékelés, idegrendszer (az emberi bőr mintájára) ma alig tudunk négyzetcentiméterenként vmit is érzékeltetni a robotoknál, szemben az emberi bőrrel
- energiatárolás, energiabevitel (mi emberek szinte minden szart megehetünk és ebből szépen tudunk gazdálkodni, mozogni, a mostani gépek elektromos árammal működnek, ezért csak nagyon korlátozottan tudnak mozogni, hatalmas akkuk kellenek. Ilyen szempontból az emberi zsír csodálatos! :) )
- látás: a mi szemünk sebessége, feldolgozó-képessége és a felesleges információk elhanyagolása terén egyelőre utolérhetetlen. És mindezt 3D-ben. Ugyan mikor fog egy robot teniszezni/focizni/ping-pongozni emberi ellenfél ellen eséllyel?
- járás/haladás: jelenleg a marsi robotok 10-20 cm mély árokban is elakadnak. A lánctalpaknak pedig borzasztó a súrlódása. Nem véletlen a 2 lábon járás, ami igencsak optimális.
- fejlődés: ha elég intelligensek lesznek robotjaink, akkor esetleg tervezhetnek maguknál jobb robotot, de ehhez kommunikálniuk is kell egymással, hogy kooperálni tudjanak és jól megértsék egymást. Ez a nyelv elég érdekes lenne. És mondjuk akkor lenne specializálódás egyes szakokra? Mármint kiválasztják egymás közül ki legyen egy királynő? Vagy építenek egy pakoló, orvos, futó, stb robotot egy-egy szakra? Ugyanis ideális átlagrobot nincs. Ottis előbb-utóbb specializálódás kell. Tehát vkinek döntenie kell... tehát lesz egy vezér-kaszt robottársadalom is, aki egyenlőbb a többieknél? Vagy lesz egyetlen központi számítógép? De ha ez elpusztul, akkor az összes robot megbénul? Tudnak majd helyette másikat "összerakni"? Egyáltalán lesz valami arhiválási rendszerük, ahol a másik robot memóriájához hozzáférhetnek esetleges új információk/tapasztalatok után kutatva? Borg-szerű lesz a társadalmuk vagy pedig individuumként működnek? Mindegyiknek megvan a maga előnye/hátránya.
Elég sok kérdés van még a fejemben az emberi fejlődés határairól (mind társadalmileg, mind egyénileg) és a közeli/távoli jövő kérdéseiről.
Nem véletlen, hogy az ideális robotnak szinte csak az embert kéne másolni legelőször, majd utána önmagát reprudukálnia valahogy, majd jöhetne valami fejlődési rész. :)
Asimov törvényei pedig igencsak fontosak. Nemcsak azért, hogy minket embereket ne irtsanak ki egyből, amint túlfejlődtek minket, hanem hogy a robotok majd egymást is tiszteljék, meghozzák saját törvényeiket is.
zeneigéniusz 2010.09.20. 23:20:47
bocs a sokszoros repostért
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.09.21. 06:22:11
a csalás, átverés, hazudás valóban, kétségtelenül helyzeti előnyhöz juttatja az embert. az élet szvsz mégsem erről szól.
Six 2010.09.22. 10:10:27
@ö...mikó?: felhív vs meghív.
mindig is felhív-nek használtam magyarul. angolul call, de németül már aufrufen (=felhív). de ezen nem veszünk össze, ahány programozó, annyi szokás
mindig is felhív-nek használtam magyarul. angolul call, de németül már aufrufen (=felhív). de ezen nem veszünk össze, ahány programozó, annyi szokás