A kávézacc szlogenje

Az itt olvasható írásokat kávé mellé, gondolatébresztőnek szántam. Egyaránt alkalmasak lehetnek pár perces munkahelyi lazításra, stikában végzett iskolai netezésre vagy mackónadrágos, papucsos otthoni kikapcsolódásra. Mindezt szem előtt tartva igyekeztem olyan témákat találni, amelyek megfelelnek a kávéivás különlegesen elmélyült hangulatának, ezért csak azt írtam le, ami eszembe jutott.

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Friss topikok

  • Quirke Swes: Ui.: valószínű ha én írnék ilyen dolgokat, amiket a megoldókulcs felsorakoztat tanár úr egy szép h... (2013.03.05. 07:17) Éretlenségi tétel
  • Intizar: Nem sikerült megtalálnom sem a német sem a nemzetközi sajtóban annak nyomát, hogy Müller "nyilváno... (2012.11.25. 23:34) Herta Müller megmutatja
  • mistér: Kár érte, hogy a wc zárva van. (2011.10.16. 20:10) Avé Cézár Vavan
  • IGe: A Szórakoztató Valláskritika oldalon megosztottuk www.facebook.com/szorakoztato.vallaskritika (2011.10.04. 19:30) Képszámlálás
  • dezintegra: Ez mekkora volt :) Egyik legjobb, amit itt olvastam. (2011.07.19. 22:05) A férfiak látása

Majoros Sándor jegyzetei

2010.08.18. 09:15 Regénytár

Agyő Sztahanov!

Mély megátalkodással olvasom, hogy egy bizonyos Szerhij Semuk ukrán vájár megdöntötte Sztahanov 1935-ben felállított szénbányászati rekordját. Semuk 68 tonnával több szenet termelt ki, mint nagyhírű elődje, ezért mostantól a munkába fektetett önpusztító hatékonyságot nem sztahanovizmusnak, hanem semukizmusnak kell nevezni.

Ez a jóember hajszálpontosan 170 tonna szenet vájt ki a normaidő alatt. Arról nem szól a fáma, hogy mindeközben vajon használt-e dinamitot vagy markológépet, de az biztos, hogy a munka megkezdése előtt egyházi áldásban is részesült. Úgy könnyű, mondhatná erre Sztahanov, ha még élne, mert az ő korában ez a fajta doppingszer nem jöhetett számításba.
 
Nem tudom, a bányászatban mi képviseli a minőséget, de gyerekkoromban, amikor kapálnom kellett a kukoricát, hiába törekedtem sztahanovista babérokra, apám mindig ott termett mögöttem, és adott egy nyaklevest. A nagy, rekordöntő kísérlet közepette ugyanis gyakran megesett, hogy a gyommal együtt az értékes kukoricát is kisaraboltam.

Lehet, hogy a szénbányászatnak is vannak ilyen buktatói, mondjuk, a teljesítménykényszeres bányász az agyagot meg a köveket is ott felejti a szén között - annak idején, amikor még szénnel fűtöttünk, gyakran kaptunk, ilyen, sztahanovista törekvéseket bizonyító szállítmányokat -, és ezzel már el is árultam, hogy én bizony a minőség pártján állok. Ha most tél lenne, és a szenes kályhám kongna az ürességtől, biztosan másként vélekednék, de így, hogy a mai világban szinte minden egyszer használatos, úgy tűnik, a mennyiséggel nem lehet gond. És ez nem csak a fizikai munkára érvényes, hanem például az irodalomra. Mindig elborzasztottak azok az írók, akik sztahanovi szempontok szerint közelítettek az íráshoz. A világ legtermékenyebb írójának címére többen is pályáznak, tudomásom szerint hajszálpontos felmérés ezen a területen még nem született, de Simenon, Balzac, és Wells minden bizonnyal ott tolonganak az élmezőnyben. Az igazán nagy kérdés talán az, hogy kit tartunk valódi írónak, és kit krampácsolónak. Mielőtt még ki-ki megválaszolná magának ezt a kérdést, hadd jöjjek elő egy segédanyaggal: Vlagyimir Vojnovics A kucsma című kisregényében, a tehetségtelen tollnok azon kesereg, hogy miközben ő tucatszám írja a könyveket, sokkal kevesebbre becsülik annál a fiatal költőnél, akinek csak egy, nagy nehezen összehozott kötete van.

Szehrij Semuknak aligha lehetnek ilyen dilemmái. Az sem biztos, hogy tudja, egy rövid időre szárnyára kapta a világhír, ami úgy működik, mint a rosta: csak azokat az adatokat engedi át magán, amelyekről sejthető, hogy fölkeltik a szenzációra éhes olvasók figyelmét. Pedig lehetünk páran, akiket inkább az érdekelt volna, Semuk mennyit kapott ezért a teljesítményért, és hogy ezek után van-e még célja az életben. Nem beszélve arról, hogy a kibányászott szén is ember, lelke van, meg minden, joggal és okkal várhatna el a mostaninál több törődést. De lehet, hogy ez már kívül esik az ismert világ határain, és mélyen átnyúl a pénz és az üzlet területére. Ilyen savanykás érzésekkel zárom le ezt az írást, mert mi tagadás, sajnálom ezt az ürgét, aki úgy lett cirkuszi attrakció, hogy nem is vágyott ilyesmire. Lehet, hogy erről egyszer még könyvet fog írni.

 

www.regenytar.hu

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kavezacc.blog.hu/api/trackback/id/tr952229934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kuci56 2010.08.18. 19:01:18

Semuk,Sztahanov,Safi és még néhányan,meg akarták mutatni a világnak,hogy ök a faszagyerekek,vagy pacsériasan:faszagyerekik.Mostanra már én is rájöttem,hogy"dolgozni csak lassan....".Senki sem fogja megköszönni,hacsak nem a sírunknál,hogy-"jó ember volt!"Ezért nem leszek én Sztahanovista.Ma már mindegy mennyit melózunk,egy a fizetés.Órabér öcsém,nem teljesítmény szerinti javadalmazás!Ez megy ma nálunk.

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2010.08.18. 20:27:57

Z.D. E.O.B! Semuk és Sztahanov teljesítményéről már hallottam valamit, de annak nagyon örülnék, ha elárulnád, hogy Safi melyik műfajban produkálta magát! :))))

kuci56 2010.08.18. 22:26:47

Z.D.E.O.B.!Drága barátunk visszajött a PIK-be,és most vagy nagyon kapar,vagy nagyon okosnak tartja magát,vagy a franc tudja,de mindent meg akar javítani,mindenre ajánlkozik,hogy majd mi megoldjuk,én mondtam is neki,hogy egyes szám elsö személyben beszéljen,mert én nem vágyok ingyen-babérokra.Úgy van ahogy mondtam,mindegy mit dolgozunk,a fizu ugyanannyi ha ülök 8 órát,mintha turbó üzemben melóznék.Akkor már inkább a pihenés,nem?Erröl többet tudnék mesélni,de majd ha találkozunk!Legyetek üdvözölve,Zsuzskecot pusziljuk!

kuci56 2010.08.18. 22:42:05

@Regénytár: A fene a technika ördögibe!Vagy én vagyok egy kicsit k.be a f.szom?Hát válaszoltam neked,de nem ment el,vagy mi a szösz!Na mindegy újra leírom.Safi barátunk újra a PIK-ben termel,rettentö ambiciózus vagy csak kapar,de mindet meg akar javítani.A szlogenje:majd mi megcsináljuk!mondtam neki már sokszor,hogy én már nem vágyok babérokra,ezért egyes szám elsö személyben beszéljen.Úgy van,ahogy mondtam,egy a fizetés ha 8 órát ülök,vagy ha ugyanannyit turbó üzemmel dolgozok.Akkor már inkább múlatom az idöt szép lassan,óvni kell már az egészséget ebben a korban!Rengeteget fogok neked mesélni,ha majd találkozunk,itt minden a feje tetejére állt.Na,üdv,Zsuzsát pusziljuk!

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2010.08.19. 09:12:25

Alighanem arról van szó, hogy a barátunk még gyermek. Ha majd megöregszik, meg fogja érteni, miért mondta Dávid Kálmán, hogy egy villanyszerelő negyven fölött szerezzen magának egy jó, nyugodt raktárosi állást, és felejtse el azt, hogy valaha is normára dolgozott. Nagyon jó volna már találkozni, mindenre kíváncsi vagyok, és nem kicsit :)))))
süti beállítások módosítása