A kávézacc szlogenje

Az itt olvasható írásokat kávé mellé, gondolatébresztőnek szántam. Egyaránt alkalmasak lehetnek pár perces munkahelyi lazításra, stikában végzett iskolai netezésre vagy mackónadrágos, papucsos otthoni kikapcsolódásra. Mindezt szem előtt tartva igyekeztem olyan témákat találni, amelyek megfelelnek a kávéivás különlegesen elmélyült hangulatának, ezért csak azt írtam le, ami eszembe jutott.

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Friss topikok

  • Quirke Swes: Ui.: valószínű ha én írnék ilyen dolgokat, amiket a megoldókulcs felsorakoztat tanár úr egy szép h... (2013.03.05. 07:17) Éretlenségi tétel
  • Intizar: Nem sikerült megtalálnom sem a német sem a nemzetközi sajtóban annak nyomát, hogy Müller "nyilváno... (2012.11.25. 23:34) Herta Müller megmutatja
  • mistér: Kár érte, hogy a wc zárva van. (2011.10.16. 20:10) Avé Cézár Vavan
  • IGe: A Szórakoztató Valláskritika oldalon megosztottuk www.facebook.com/szorakoztato.vallaskritika (2011.10.04. 19:30) Képszámlálás
  • dezintegra: Ez mekkora volt :) Egyik legjobb, amit itt olvastam. (2011.07.19. 22:05) A férfiak látása

Majoros Sándor jegyzetei

2010.05.20. 08:42 Regénytár

A szar (The Shit)

A beteges horror legújabb keletű remekműve, a The Human Centipede (Az emberi százlábú) mély felháborodást generált a mozit még mindig komolyan vevők egyre fogyatkozó táborában. Vannak, akik azt mondják, ezt a gusztustalanságot már nem lehet űberelni, mert ez már a Mariana-árok. Szép is lenne. Az újkeletű horror egyik legmarkánsabb képviselője az 1970-es születésű M. Night Shyamalan, aki a Hatodik érzékkel nem egész harminc évesen az Oscar-díj jelölésig vitte, például lazán leverhetné ezt az egész bagázst, ha megtalálná és magáévá tenné az alábbi filmötletet.

A szar című horrormozi cselekménye egy békés ohiói kisvárosban kezdődik, ahol a kormány által finanszírozott titkos atomkísérletek hatására életjeleket kezd mutatni a szerves hulladék, de különösen az emberi szar. A nyitó jelenetben egy bankár a rá váró veszedelemről mit sem sejtve bezárkózik munkahelyének klozetjébe, és békésen nagydolgozni kezd. A következő pillanatban velőtrázó ordítás tölti be az irodaházat: a sugárzástól életre kelt kula alattomos kis szörnyeteggé válva alulról szétmarcangolja a gazdáját, majd beveti magát a csatornába, hogy félelmetes tudását átadja a fajtársainak.

A szar innentől tipikusan shyamalanos fordulatot vesz: megismerkedünk egy tipikus amerikai családdal, amelynek tagjai a sok kocsiban üléstől állandó székrekedéssel küzdenek, olyannyira, hogy Bob, a családfő jelentkezik egy emésztésregulációs tanfolyamra. A szeánsz idején a szükségre vonuló csoporttársakat azonban egy láthatatlan erő vérsere tépdesi a klozetben. Innentől elszabadul a pokol és a pánik.

A helyi Szervestrágyakészítő Intézetben egy kuladarab éppen akkor lép meg az asztalról, amikor mikroszkóp alá helyezve az asszisztens rájön: egy miniatűr rémségről van szó, aki – vagy ami – gyors akár a villám. Az elszabadult kakadarab valóságos vérfürdőt rendez az intézetben, de az asszisztensnek az utolsó pillanatban mégis sikerül betelefonálni a helyi rádióba, hogy a véres gyilkosságokat a mutáns szarhurkák okozzák.

Ha eddig tipikusan shyamalanos volt a film, akkor innentől még tipikusabb lesz: az emberek pánikszerűen menekülésbe kezdenek, és valóságos hajtóvadászatot rendeznek a vécészökevények után. A nagy galibában eldugulnak a sztrádák, az emberekre pedig az idegességtől rájön a reccsenthetnék. Fogcsikorgatva, izzadva a bélcsavarodást is vállalva türtőztetik magukat, ameddig bírják, de végül csak berohannak a bokrok közé, ahonnét soha többet nem jönnek vissza. Amerika autópályáit csakhamar ádáz szarhurka hordák tartják rettegésben.

Még inkább tipikusan shyamalanos húzással mozgósítják a nemzeti gárdát, akik lángszórókkal próbálnak úrrá lenni a helyből négy métert is ugorni képes szörnyetegeken. Nekik tablettás kaját rendszeresítnek, így a székelést hosszú időre kiküszöbölhetik, de az egyszerű hétköznapi embert halálos veszély fenyegeti a saját fenekéből, hiszen az onnét kipottyanó matéria rögtön a tulajdonosa ellen fordul.

Amikor már minden veszni látszik, az ugyancsak menekülni kénytelen Bob – eddigre már a feleségét, anyósát és nagyobbik fiát is elveszítette – véletlenül rádöbben, hogy ha vécézés közben a ZZ Top együttes zenéjét hallgatja, akkor a hurka felharmonikusai összekeverednek az alharmonikusaival és megmarad szerves hulladéknak. E világra szóló fölfedezésnek köszönve mindenütt a ZZ Top számait kezdi nyomatni az elektronikus média, ami ugyanúgy porlasztja bűzös kis tócsákká a harcias barna hurkákat, miként az oxigén tette tönkre a marslakókat H.G. Wells kultikus regényében.

A film végén minden jóra fordul, de tipikusan shyamalanos módszerrel nyitva marad egy kiskapu: a legelső őskula sunyin megbújva lapul egy csatornalyuk kijáratánál, miközben körülötte száthúsz decibellel tombol a Blue Jeans Blues.

A rendező azt sugalmazza, hogy ez az egész ügy koránsincs véget, és ha vécére megyünk, fejszét, jégcsákányt vagy valamilyen egyéb önvédelmi eszközt feltétlenül vigyünk magunkkal.
 

www.regenytar.hu

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kavezacc.blog.hu/api/trackback/id/tr132017247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Styxx 2010.05.20. 09:58:27

Sanyi, ez egész jó forgatókönyv, ízlések és pofonok (az enyém ezek szerint szar:-)) de nekem tetszik. A The Human Centipede előzetese is hátborzongatóan jó. Mondjuk melyik előzetes nem az? attól még a film lehet szar.

Szerintem az a "gond" ezekkel a "mi lehet még ettől is lejjebb?" témákkal, hogy legtöbbünk tudatalattijában ott lapul egy, retardált, análisan fixált négyéves.

Például a kilencvenes évek, erősen pisi-kaki-hányás humor centrikus Morbid Magazinjának minden számában óhatatlanul ott lapult egy -két olyan poén, amit, bármennyire is akart az ember fapofával szánalmasnak minősíteni, mégse bírta ki, hogy legalább belül, titokban ne kuncogjon rajta.

Az én gusztustalansági forgatókönyvem az alábbi:

A film elején osztott képernyő. Négy pezsgő életű világváros. Mondjuk New York, London, Tokio, Sao Paulo. Négyen elmennek vécére és mind a négyet megfojtják saját, gigantikus bélgilisztái. Majd a civilizációt óriási mutáns bélgiliszták veszélyeztetik. Döbbenetes képsor, amint a manhattani felhőkarcolók sugárútjai között 10-20 emeletnyi magasságig tornyosul a gusztustalan giliszta folyam. Na, innen kell a főhősöknek megmenteni a világot.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.05.20. 11:58:19

@Styxx: Az én gusztustalansági forgatókönyvem pedig az, hogy bekapcsolom a tévét, amikor a parlamentből közvetítenek egy átlagos plenáris ülést. Ez hányingert okozott eddig is, és fog ezután is, mondhatni, atombiztos lábakon álló szkript ez.

hacsu 2010.05.20. 13:20:06

Az én gusztustalanságom egy bio kiadvány, a takonyv vagy takönyv.
süti beállítások módosítása