A kávézacc szlogenje

Az itt olvasható írásokat kávé mellé, gondolatébresztőnek szántam. Egyaránt alkalmasak lehetnek pár perces munkahelyi lazításra, stikában végzett iskolai netezésre vagy mackónadrágos, papucsos otthoni kikapcsolódásra. Mindezt szem előtt tartva igyekeztem olyan témákat találni, amelyek megfelelnek a kávéivás különlegesen elmélyült hangulatának, ezért csak azt írtam le, ami eszembe jutott.

Naptár

22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

• Quirke Swes: Ui.: valószínű ha én írnék ilyen dolgokat, amiket a megoldókulcs felsorakoztat tanár úr egy szép h... (2013.03.05. 07:17) Éretlenségi tétel
  • Intizar: Nem sikerült megtalálnom sem a német sem a nemzetközi sajtóban annak nyomát, hogy Müller "nyilváno... (2012.11.25. 23:34) Herta Müller megmutatja
  • mistér: Kár érte, hogy a wc zárva van. (2011.10.16. 20:10) Avé Cézár Vavan
  • IGe: A Szórakoztató Valláskritika oldalon megosztottuk www.facebook.com/szorakoztato.vallaskritika (2011.10.04. 19:30) Képszámlálás
  • dezintegra: Ez mekkora volt :) Egyik legjobb, amit itt olvastam. (2011.07.19. 22:05) A férfiak látása

Majoros Sándor jegyzetei

2011.07.06. 13:08 Regénytár

Utazzunk virtuálisan!

Egyre többen vannak, akik elutaznak a világ valamelyik egzotikus pontjára, ahonnét a Facebookon folyamatosan közvetítik az élményeiket. Hamarjában nem tudom, mit mondhatnék erre, de azt bizton ki merem jelenteni, hogy ha én a nyaralásom ideje alatt hasonló galádságot cselekednék, azonnal száradjon le a kezem, a lábam, meg minden kiálló testrészem.

Talán nem vagyok egészen egyedül azzal a véleményemmel, hogy aki a nyaralásán sem tud elszakadni a virtuális világtól, jobb, ha nem is kísérletezik a valóságossal. Ugyanilyen határozottan ki merem jelenteni azt is, hogy a nyaralás szerves, sőt mindennél lényegesebb része maga az utazás. Nem értem például azokat, akik felülnek egy aeroplánra Budapesten, és a kontinenst átszelve néhány órával később leszállnak, pl. Barcelonában. Ezeknek a szerencsétleneknek fogalmuk sincs, milyen érzés végigutazni a Cote d'Azur csupa viadukt-alagút autósztrádáján, és hogy a sík, jelegtelennek látszó Provence után a Pireneusok fenséges ormai szinte rádőlnek az odaérkezőkre. Számomra a repülős utazás egyfajta lelki nyomorúság. Az utazást végig kell szenvedni, mert különben nem tanuljuk meg tisztelni a távolságot.

Mi, magyarok azt tartjuk magunkról, hogy szívesen fogadunk be a hajlékunkba idegeneket, és hogy ugyanilyen szívesen vágunk neki a messzi idegen tájaknak. A tézis első részéhez nincs mit hozzáfűznöm, de ami a messzi tájak megismeréséhez vonatkozik, az sajnos nem igaz. Ezt tapasztalatból tudom. Az idén ugyanis egy nem annyira távoli, mint amennyire a magyar utazáskultúra előtt ismeretlen országba, a Szerbia és Görögország közé ékelődött Macedóniába szerettünk volna ellátogatni a párommal. Mivel a hátizsákos turizmusból már mind a ketten kinőttünk, megkerestük azt az utazási irodát, amely Magyarországon egyedüliként - és a történelemben először - megpróbálkozott ezzel a területtel. Már a prospektusuk is valódi kuriózumot ígért - Macedónia szemet gyönyörködtető tájain ringott a hellén kultúra bölcsője és mindmáig káprázatos gyűjtőhelye a bizánci történelmi emlékhelyeknek -, ezért még a tavasz elején lefoglaltunk magunknak két helyet. Nem sokkal ezután a a legszínvonalasabb utazással foglalkozó tévécsatornán, a Travel Channelen megkezdték egy Macedóniát népszerűsítő, igen nívós prospektusfilm sugárzását, ami tovább fokozta a kíváncsiságunkat. Egészen a közelmúltig úgy festett, egy minden percében egyedi utazásnak nézünk elébe.

De a múlt héten kaptunk egy e-mailt, amelyben a szervezők sajnálattal közölték, hogy a macedóniai utazást nem tudják vállalni, mert ez idáig - egy hónappal voltunk az indulás tervezett dátuma előtt - nyolcan, azaz nyolcan adtak le rá foglalást. A tízmilliós magyarságból rajtunk kívül tehát még hat ember volt kíváncsi erre a minden elemében fölfedezésre termett vidékre. Természetesen felhívtuk az irodavezetőt, mert ezt a kulturális sokkot igen nehéz volt megemészteni - az utazás alig tartott volna tovább egy hétnél, és ha a balatoni árakat vesszük alapul, nem is került sokba - , ám ő hasonló állapotban volt, mint mi, vagyis romokban hevert. Azt mondta, a magyarok inkább elmennek Görögországba, ahol lényegében nem csinálnak mást, mint egy hétig abálódnak a tengerparton.

Most már azt is tudom, miért van így: a tengerparton sokkal könnyebb a laptopon vagy a tablet gépen bűvészkedni, mint egy olyan vidéken, ahol a látnivalók bemutatására nem elég néhány odavetett közhely. Ennek egyik hozadéka pedig az, hogy ma már sokkal magabiztosabban utazunk virtuálisan, mint valóságosan. Csak azt nem értem, ehhez miért kell a szó fizikai értelmében is útra kelni?

www.regenytar.hu

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.