A kávézacc szlogenje

Az itt olvasható írásokat kávé mellé, gondolatébresztőnek szántam. Egyaránt alkalmasak lehetnek pár perces munkahelyi lazításra, stikában végzett iskolai netezésre vagy mackónadrágos, papucsos otthoni kikapcsolódásra. Mindezt szem előtt tartva igyekeztem olyan témákat találni, amelyek megfelelnek a kávéivás különlegesen elmélyült hangulatának, ezért csak azt írtam le, ami eszembe jutott.

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Friss topikok

  • Quirke Swes: Ui.: valószínű ha én írnék ilyen dolgokat, amiket a megoldókulcs felsorakoztat tanár úr egy szép h... (2013.03.05. 07:17) Éretlenségi tétel
  • Intizar: Nem sikerült megtalálnom sem a német sem a nemzetközi sajtóban annak nyomát, hogy Müller "nyilváno... (2012.11.25. 23:34) Herta Müller megmutatja
  • mistér: Kár érte, hogy a wc zárva van. (2011.10.16. 20:10) Avé Cézár Vavan
  • IGe: A Szórakoztató Valláskritika oldalon megosztottuk www.facebook.com/szorakoztato.vallaskritika (2011.10.04. 19:30) Képszámlálás
  • dezintegra: Ez mekkora volt :) Egyik legjobb, amit itt olvastam. (2011.07.19. 22:05) A férfiak látása

Majoros Sándor jegyzetei

2011.02.16. 10:06 Regénytár

Siratóének a magyar mozifilm fölött

A magyar mozifilm átment néhaiba. Onnét tudom ezt ilyen magabiztosan, mert engem, aki átlagos, vagy annál egy kicsivel talán több kíváncsisággal viseltetek iránta, az újabb idők filmtermése már nem tud lekötni, és az ember ugyebár önmagán keresztül ítéli meg a világot. Egy ideje nem is kísérletezem a magyar filmekkel, mert a korábban látottak emléke, mint valami röntgendózis összeadódott bennem, és elérte azt a szintet, amikortól az újabb adag bevitele már szellemi defektust okozhat.

Az egészben az a legbizarrabb, hogy miközben mi, magyarok ezen a területen jócskán visszafejlődtünk, a körülöttünk élő népek szinte virágoznak. A balkáni országok filmjei például most is feszítően érdekesek, pedig ők sem állnak jobban anyagilag, mint mi. Úgy tűnik, nekünk az is elég, ha valamelyik produkciónk elcsíp egy helyezést az éppen aktuális nemzetközi fesztiválon, mert ezt a hírt nagy diadalmasan körbehordozza a sajtó, és a hozzám hasonló örök zsörtölődők kénytelenek befogni a lepénylesőjüket.
 
A magyar filmet jelenleg ugyanaz a sznobkultúra fémjelzi, ami a magyar prózairodalmat is kb. a hetvenes évektől napjainkig. Ezt az irányzatot hivatalosan az avantgárd nagy korszakának szokták nevezni, és az egyik jellemzője az, hogy a történetmondást, a mesélést, a drámaiságot meg minden egyebet, ami az epika műfaját hangsúlyossá tette, háttérbe tolt, mert a formát, a kísérletezést és a szövegközpontúságot helyezte előtérbe. Az ilyen megfontolásokból és célkitűzésekből keletkezett irodalom kiválóan alkalmas volt arra, hogy az elitkultúra szeánszain felvághassunk vele a bölcsészcsajok előtt, de tapasztalatból tudom, hogy azok a kékharisnyák, akik az elmúlt húsz, harminc év leginkább futtatott íróit istenítették, odahaza titokban Kiskegyedet, meg olcsó szerelmes ponyvát olvastak. 
  
Az igazán nagy baj az, hogy erre az elitista irodalomra mind a mai napig nincsen alternatíva Magyarországon, mert bárhogy is csűrjük és csavarjuk, bárhogy is tudományoskodunk vele, az igazság az, hogy a történetmesélés, és ezen belül a novella kiesett a magyar íráskultúra kegyeiből. Szöveget gyártani, stílusbravúrokat halmozni nagyon sokan tudnak határainkon belül és kívül, de ez a hömpölygés legfeljebb arra jó, hogy vaskos kötetek készüljenek belőlük. Magyarul mondva: olvashatatlanok.
 
Nemrég egy ismerősöm a Facebookon közzétett egy hivatkozást, amely az írás, az irodalom és a novella jövőjéről folytatott egyik tanácskozás anyagaira mutatott. Könnyelműen hozzászóltam ehhez a témához, mondván: a novella halott. Erre azt a választ kaptam, hogy igen, halott, de nincs is szükség rá, mert ha lenne, életben tartaná a kereslet. Nem volt kedvem vitába bonyolódni ezzel a nézettel, de azt nem hallgathatom el, hogy nem értek vele egyet. Tény, hogy a hagyományos, mesélő novella halott, de ez nem egy közömbös halálhír, hanem a nemzet tragédiája.
 
Az, hogy nincs életerős történetközpontú prózánk, átsugárzik az élet minden területére, mert bármennyire is tagadjuk, és ellenkezünk, mi emberek úgy vagyunk kalibrálva, hogy csak történeteken keresztül ismerhetjük meg a minket körülvevő világot. Ha nem mesélünk egymásnak, vagy ha ezt nem az irodalom eszközeivel végezzük, kénytelenek vagyunk történetekként elfogadni azt a moslékot, amit az amerikai nejlonkultúra ennek ürügyén – krimik, sorozatok, szórakoztatás – ránk zúdít. És mire észbe kapunk, már ott tartunk, hogy képtelenek vagyunk egy épkézláb, eredeti forgatókönyvet összehozni a saját, tipikusan magyar történeteinkből. Talán még nem késő ezen változtatni.
 

www.regenytar.hu

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kavezacc.blog.hu/api/trackback/id/tr92664822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Styxx 2011.02.16. 13:29:07

"Az ilyen megfontolásokból és célkitűzésekből keletkezett irodalom kiválóan alkalmas volt arra, hogy az elitkultúra szeánszain felvághassunk vele a bölcsészcsajok előtt, de tapasztalatból tudom, hogy azok a kékharisnyák, akik az elmúlt húsz, harminc év leginkább futtatott íróit istenítették, odahaza titokban Kiskegyedet, meg olcsó szerelmes ponyvát olvastak.":-)))
Ez tíz pontos.

Azt vitatnám, hogy az amerikai kultúra teljes egészében nejlonkultúra lenne, (nemcsak) szerintem kiváló amerikai írók világszínvonalú műveket írnak napjainkban is
pl. Cormac McCarthy, és a filjeik sem kivétel nélkül iparosművek,de abban teljesen egyetértünk, hogy a történetközpontúság kellene, hogy legyen a mindenkori főcsapás, mert mi homo sapiensek tényleg arra vagyunk kalibrálva.

spontan · http://erdekessegek.info 2011.02.16. 14:02:43

Ezért jó, hogy jön Vajna, mert talán rászorítja a filmeseket, hogy próbáljanak olyasmivel előállni, amit meg is akarnak nézni az emberek.

Az nem tartható, hogy a magyar filmesek nem akarják elfogadni ezt, mondván, hogy ők azonosak a magyar filmművészettel, ezért jó az, amit csinálnak, és nem hajlandóak fogyasztható filmeket gyártani.

Johnny Tinenbalm 2011.02.16. 14:06:40

Teljesen egyetértek a posztolóval.

repattila 2011.02.16. 14:08:42

Nem Vajna kéne ide, hanem 0 állami támogatás, és éljenek meg a nézőkből a magyar filmesek is. Miért kell nekünk államilag támogatott filmgyártás?

lacam · http://copyblog.blog.hu/2012/02/07/valentin_napi_sms_mester 2011.02.16. 14:12:04

"kénytelenek vagyunk történetekként elfogadni azt a moslékot, amit az amerikai nejlonkultúra ennek ürügyén – krimik, sorozatok, szórakoztatás – ránk zúdít"

Khm-khm. Azért akad jó néhány igen jól megírt (castingolt, rendezett stb) amerikai krimi meg sorozat.

De mondj egy jól megírt magyar sorozatot rendesen kidolgozott karakterekkel, értelmes történetvezetéssel stb.

Éppen tegnap volt pl a Casino bemutatója...

Anti Anyag (törölt) 2011.02.16. 14:24:29

Próbáljon valaki úgy jó filmet csinálni, hogy nem lépi át a PC korlátait.

Ha valaki ilyet csinált, az nem mehet a mozikban.

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2011.02.16. 14:24:44

@Styxx: @lacam: Nem szeretném magam mentegetni, de valszeg pontatlanul fogalmaztam: nincs szó arról, hogy CSAK moslék jön át a tengerentúlról, számos igen kiváló alkotás is szerepel a kínálatban, de a nívótlan, gyatra, tucatprodukciók nyomasztó fölényben vannak :)

felka 2011.02.16. 14:32:54

"kénytelenek vagyunk történetekként elfogadni azt a moslékot, amit az amerikai nejlonkultúra ennek ürügyén – krimik, sorozatok, szórakoztatás – ránk zúdít"

pedig ez így van. tegnap 9.00 tájban bekapcsolom a tv-t és egy trancsírozott hulla fölött poénkodnak valamelyik sorozat korboncnokai.

van-e még ennél lejjebb?

gyenge volt a Casino, de ezek után még így is kész felüdülés.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.02.16. 14:34:13

@repattila: Mert a nemzeti kultúránk része, azért. Akkor is, ha a nép helyette VV Béci nyikhajkodásait, vagy dr. Házat nézi.

@Regénytár: Van magyar tömeg irodalom, legalább magadnak ne hazudj. Frei Tomitól mondjuk Spiróig és Vámos Miklósig. Ezek bestsellerek, ne tagadd. Eképpen vannak érdekes magyar filmek is, amiket a nép nem néz meg, mert: 1: "okos faszkalapok" jó előre lebeszélik őket róla, 2: el sem jut a nézőhöz. A kortárs román, lengyel, cseh filmművészet semmivel sem jobb, erősebb, mint a miénk, a cseh és a lengyel mégis sokkal jobban érdekli a cseheket, illetve lengyeleket. És nem azért, mert ők butábbak, vagy igénytelenebbek, hanem azért, mert az övék. De mondom, ezek semmivel nem jobb filmek a mienknél, tudom, láttam, ismerem azokat. Ez a dolgom. Nálunk viszont valami eszement acsarkodás megy, bűnbakokat keresnek, meg pénzért lihegnek, ahelyett, hogy megnéznék mit csinálnak a szomszédban. Kussolnak és filmeznek, a nézők meg nézik. Románoknál érdekes módon nem, ott azért erősebb filmek születnek a miénknél, de akkorát, sőt nagyobbat buknak, mint nálunk, a mieink.

sep · http://prizmafolyoirat.com/ 2011.02.16. 14:34:23

@Regénytár: azon kívül, hogy szinte mindennel egyetértek, a kifogásolt 'nejlonkultúra' éppen azt a történetközpontúságot képviseli (legyen szó akár a bravúros narratívákat létrehozó sorozatokról, akár major műfaji filmekről), amit te a hazai felhozatalból jogosan hiányolsz.
Hogy a termékek több, mint fele középszar vagy fércmű, abban nincs semmi meglepő, szerintem ez az egészséges arány. Csak a nagy mennyiség miatt feltűnő. (Főleg, ha a hazai forgalmazók eleve nem éppen a legigényesebb darabokat hozzák be.)

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2011.02.16. 14:48:13

"Az igazán nagy baj az, hogy erre az elitista irodalomra mind a mai napig nincsen alternatíva Magyarországon..."

Erős költői túlzás. Bodor Ádám, Darvasi, Garaczi, Tar Sándor, Szilágyi István? S a fiatalabbak?

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2011.02.16. 15:19:20

@efes: Na látod, csak kimondtad a lényeget. De amit te tömegirodalomnak nevezel az nem az. Mármint nem irodalom, hanem könyvsiker, amit jó kis médiahátszél támogat. Egyébként tegnap láttam egy viszonylag újkeletű cseh filmet a címe Kolja. Nem volt benne semmi különös, az egész sztorivonal belefér egy háromflekkes novellába, tehát nem lehet jó a szó bombasztikus értelemében, de nézhető. Kedves, könnyed mozi. Ilyesmi nálunk nemigen van.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2011.02.16. 15:23:00

Akkor most tulajdonképpen mire vágyunk: jó filmekre vagy nyereséges filmekre? Vagy a kettő nem zárja ki egymást?
Amúgy is felmerül a kérdés: Él-e még a mozi egyáltalán?

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.02.16. 15:48:42

@Forgács W. András: Hát, hála bölcs kormányunknak IS, nem nagyon él már a mozi. De vannak, sőt lehetnek más formák is a filmek célba juttatásának. Ettől függetlenül, továbbra is azt mondom, szükség van magyar filmre, Üvegtigrisekre és művészi igényű, ám éppen ezért kevesek figyelmére számot tartó filmekre egyaránt, egy megfelelő támogatási struktúrában: amit könnyebb eladni, azt nem kell támogatni, ami keményebb, mélyebb, afféle ínyenctéma, azt viszont igen. Elvileg létezhet jó és nyereséges film, de nem nálunk. A nyereséges amúgy is egy objektív, gazdasági kategória, a 'jó' pedig szubjektív. kishúgom szerint az a szörnyű ősmagyaros-időutazós film a jó, a Szabó Győzős. Szerintem meg nem. Sokszor nézek olyan néhány éves, a mozikban (ha eljutott oda egyáltalán) óriásit bukó magyar filmeket, melyeket a közönség és a kritika is elfelejtett már, és meg kell állapítanom, hogy némelyik kifejezetten jó KIS film. Pedig megbukott. A Duna tévén, este 10-től levetített filmet kb. 100-200-300 ezer ember néz meg. Ez a moziban óriási siker, a tévében statisztikailag alig jegyzett nézőszám. Furcsa dolgok a számok...

fran7 2011.02.16. 16:04:15

@Lemúr Miki: Nem sok Garaczit olvastam, de ha ő nem elitista irodalom, akkor ki az. Szilágyi A kő hull apadó kúttal megírta az egyik legjobb magyar regényt, de ki olvasta? A többi műve például az Aggancs, üllő stb nem tudom pontosan a címét szintén egy elitista szöveg, amit nem nagyon ért csak néhány ember. Ettől függetlenül jó szöveg, de az értő olvasó is tudja, hogy miért nem lesz soha népszerű.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.02.16. 16:05:28

@Regénytár: Nem értek egyet. Az a tömegirodalom, ami a tömegeknek szól és azok meg is veszik, és nemcsak azért, mert reklámja van, hanem azért, mert a lehető legkisebb szellemi befektetéssel magáévá teheti. Ez olyan, mint valamelyik áramlási törvény a fizikában: az anyag áramlásában mindig a legkisebb ellenállás felé törekszik (gyenge voltam fizikából is). Ennek vannak gagyi rétegei, de egészen olvasható, olvasmányos, és értékkel bíró példái is, mint pl. az említett Spiró. Te gondolom a kékharisoknál Nádas és Esterházy Péterekre gondolsz, érdekes módon, az ő könyveiket is elvszik igen szépen. Lehet, hogy csak azért, hogy ott legyen a könyvespolcon? Who cares? (Szerintem EP-nl szellemesebb író nem sok van a magyar irodalomban, az más kérdés, hogy együltő helyben nem lehet tőle semmit elolvasni. Olvasgatni azonban abszolúte, akár két Kiskegyed és három Leslie L. Lawrence között, mintegy miheztartás végett.

A Kolja jó film, kapott is asszem Oscart (jelentsen ez bármit is). A Mefisztó is jó film, az is kapott Oscart. Amúgy, a francia új hullámosok mondták azt (nyilván Godard vagy Truffaut), hogy egy jó filmhez elég egy kétmondatos újságcikk. Igazuk is van. A filmet szerintem sem irodalmi oldalról kell megközelíteni, hanem a vizualitás felől.

Kedves, könnyed mozi... Olyan kedves, könnyed ez a szájbabaszott ország? Szerintem nem. De amúgy, kedves és könnyed mozit csinál pl Dyga Zsombor, a Török Feri, a Gigor, vagy az a srác, aki az Intim fejlövést csinálta néhány millából. Kocsis Ági Friss levegője is kedves, bár kicsit groteszk. Pálfy Hukkléja mi ha nem kedves? (OK, a Taxidermia már nem kedves...). Nagyon kedves filmeket csinál az amúgy agyonszapult Groó Dia...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.02.16. 16:09:56

@Lemúr Miki: Ez az 'elitista' nekem amúgy is olyan jelzőnek tűnik, amit a pálya széléről kiabálnak befele a játékhoz nem jutottak. De igen, Tar Sándor. Parti Nagy Lajos. Hogy lenne elitista? Olyan bravúros nyelvi játékai vannak, mint Weöresnek vagy Karinthynak! Ha valami szórakoztató, hát Parti Nagy az!

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2011.02.16. 16:11:59

@fran7: Ó, oké, azt hittem, a történetmesélést hiányolta a poszt írója az irodalomból. :) Metaforikus vs. metonimikus építkezés, meg ilyenek.

Az, hogy egy szerző vagy mű elitista... nem is tudom, mit jelent ez a szó.

repattila 2011.02.16. 18:42:13

@efes: Csak ez a nagy támogatósdi vezet ide, ahol most vagyunk, ezt nem veszi észre senki. Egy állami támogatás sohasem fog tudni minőség, vagy művészi érték alapon működni, azt mindig is az aktuális hatalmi elit kegyeltjei kapják, teljesítménytől függetlenül.

És ez a magyar elitizmus, hogy van egy olyan réteg mely kvázi arcra osztja a pénzt és nem azok az alkotók jutnak előre akik a közönség számára értékelhetőt nyújtanak, hanem akik valamilyen belső mutyiban épp jól állnak.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.02.16. 20:00:13

@repattila: Amíg nincs, vagy csak kezdetleges a magánmecenatúra (az persze egy másik szempontból hordozza ugyanezeket a hibákat), addig nincs más: az államnak kell lennie a mecénásnak. Persze, ki lehet írni népszavazást, hogy az állami költségvetésből ne támogassanak semmilyen kultúrát, de ez az adott nemzet halála lenne. Vagy ez kapjon, az meg nem? Az miért, nem és ez miért igen? Nagyon guzmis ez is.

A művészet sohasem, semmilyen korban és semmilyen társadalmi és politikai berendezkedésben nem volt önfenntartó, nem lehet önfenntartó, mert akkor már piacra termel, a piac törvényszerűségei szerint, és az a művészi kreativitás halála. Viszont a művészi kreativitás a nemzeti kultúra motorja, a JÖVŐRE nézve. Ezért kell támogatni a kultúrát. A filmet, képzőművészetet, az igényes, nem kommersz zenét, az iskolákat, a múzeumokat, az írókat, költőket.

A filmre fordított évi 4 (vagy mennyi) milliárd amúgy egy ország költségvetésében elenyésző összeg. Ennyit elautóznak egy évben az ilyen Lázár Janik.

Tudom, hogy az fáj, hogy pofára osztogatnak, ez azonban egy béka amit le kell nyelni. Aki osztogat, az mindig pofára fog osztogatni, mindig lesznek liblingek. Még akkor is, ha ezt tagadják. De például a MMKA-nál MINDIG filmes kapott támogatást, azt még nem bizonyította senki, hogy mittudomén, Grunwalsky és bandája hol épített villát, és produkciós költségen járt 60 milliós luxusautóval a Tescóba vásárolni. Grunwalsky pl. szerintem még mindig ott lakik a volt Kinizsi mozival (volt Kultiplexszel) szemben, két szobában. Ennyit a lopásról.

alex4427 2011.02.19. 12:58:00

@Regénytár:
Ma már, amikor a kultúra (!?) is árú lett, siker nincsen médiahátszél nélkül.
A magyar filmmel is ez az (egyik) baj: nem jut el a közönséghez.
A tévék szinte csak amerikai filmeket adnak. Annak sem a legjavát. (De reklámokkal "dúsítva" amúgy sem érdekel.)
A filmforgalmazás szintén rémes. A legtöbb magyar filmnél már nincs pénz/energia/ötlet az elkészült film reklámozására, forgalmazására.
A multiplex mozik pedig az amerikai sikerlistásokat preferálják.

Egyetértve a mese, történet fontosságával, de azért a film, ahogy Tarr Béla mondja: kép, hang, ritmus.
Legalábbis ebben több, ebben más!

Jut még eszembe: a magyar néző ("fogyasztó") valamiért jobban kedveli a külföldit. Ellentétben a cseh, lengyel, szerb, francia stb. nézővel.

A fentiek ellenére könnyedén fel tudnék sorolni 10-20 magyar filmet, az elmúlt 10-20 évből, melyeket nagyon kedvelek.

alex4427 2011.02.19. 19:47:58

@alex4427:
áru, árucikk, termék, portéka...
süti beállítások módosítása