Az egyik legtöbbet hangoztatott közhely manapság, hogy a magyar oktatásügynek komoly kihívásokkal kell megküzdenie: helyre kéne hozni azt, ami az utóbbi húsz, harminc év alatt a sorozatos kísérletezések miatt elromlott. A tananyag kész káosz, az adminisztráció az őrület határára sodorja a tanárokat, és az egészben az a legszebb, hogy ennek az egésznek nincs semmi értelme.

Pedig ezt az egészet egy kis fantáziával könnyedén meg lehetne pezsdíteni. Hamarjában az a világjelenség jutott eszembe, hogy egyre több helyen tör kis spontán lövöldözés. Látszólag békés, jól szituált emberek egyszer csak stukkert ragadnak, és rádurrantanak mindenre, ami mozog. Ha ez a dolog így folytatódik, biztosra vehető, hogy élete végéig mindenki találkozni fog ilyen helyzettel, legalább egyszer. Amikor pedig fütyülni kezdenek a fejünk körül a lövedékek, fogalmunk sem lesz, mit kell cselekednünk. Talán ezért is célszerű lenne bevezetni az iskolákban a Lövöldözés nevű tantárgyat. Ennek során a tanulók megismernék az efféle helyzetek komplexitását, és megtanulnának reagálni rá. Ezzel párhuzamosan a Magunkon uralkodás című tantárgy is megérne heti egy órát, mert itt meg azt lehetne megtanulni, miként küzdhető le az a csábítás, hogy az ember fegyvert ragadva egyszer csak veszett pusztításba kezdjen.
Ha körbepillantunk a világban, vagy a saját portánkon, könnyen beláthatjuk, hogy az efféle, alternatív tantárgyak lehetősége szinte kimeríthetetlen. A lényeg az, hogy a magyar oktatáspolitika előtt tárva nyitva áll a lehetőségek kapuja. A kérdés csak az, ki megy ki rajta, és ki az, aki inkább befelé törekszik.