A kávézacc szlogenje

Az itt olvasható írásokat kávé mellé, gondolatébresztőnek szántam. Egyaránt alkalmasak lehetnek pár perces munkahelyi lazításra, stikában végzett iskolai netezésre vagy mackónadrágos, papucsos otthoni kikapcsolódásra. Mindezt szem előtt tartva igyekeztem olyan témákat találni, amelyek megfelelnek a kávéivás különlegesen elmélyült hangulatának, ezért csak azt írtam le, ami eszembe jutott.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • Quirke Swes: Ui.: valószínű ha én írnék ilyen dolgokat, amiket a megoldókulcs felsorakoztat tanár úr egy szép h... (2013.03.05. 07:17) Éretlenségi tétel
  • Intizar: Nem sikerült megtalálnom sem a német sem a nemzetközi sajtóban annak nyomát, hogy Müller "nyilváno... (2012.11.25. 23:34) Herta Müller megmutatja
  • mistér: Kár érte, hogy a wc zárva van. (2011.10.16. 20:10) Avé Cézár Vavan
  • IGe: A Szórakoztató Valláskritika oldalon megosztottuk www.facebook.com/szorakoztato.vallaskritika (2011.10.04. 19:30) Képszámlálás
  • dezintegra: Ez mekkora volt :) Egyik legjobb, amit itt olvastam. (2011.07.19. 22:05) A férfiak látása

Majoros Sándor jegyzetei

2010.05.12. 10:50 Regénytár

A holtak facérbookja

Az egyik közösségi portál állítólag elérte azt a szintet, hogy veszteség belőle kimaradni. Mivel más se hiányozna nekem, mint egy újabb veszteség, nyomban beregisztráltam magam erre a portálra, és lendületből be is kommenteztem pár helyre, hogy lássam, mennyire megy ez nekem. A következmény nem sokáig váratott magára: a profik valami számomra ismeretlen, fanyar humorral rögtön nekem estek, és szétcincáltak. Azóta csak szemlélődöm.

Mi tagadás, egy kissé meg is bántam, hogy ilyen könnyen lépre mentem, mert alapból nem hiszek az ilyesfajta kapcsolatteremtésben. Aki azért használja ezt az egészet, mert magányos, a monitort bámulva még ugyanolyan magányos marad, nem beszélve arról, hogy az egyedüllét nem a legjobb tanácsadó. A társtalan ember néha olyan tettekre és megnyilatkozásokra sarkallja önmagát, amelyeket egy jól működő társas kapcsolatban restellne. Egy közösségi portál kiváló terepe lehet az ebből fakadó exhibicionizmusnak, ami részint nevetségessé teszi, részint kiszolgáltatja őt azoknak, akik ezt a magamutogatást a prédára leső hiénák szenvtelenségével figyelik.
 
Ez a közösségi portálos nyüzsgés engem arra az állapota emlékeztet, amikor valamilyen tudtamódosító szer munkál az emberben, bár nekem erről – a tévét leszámítva – nincsenek egzakt tapasztalataim. Az viszont tény, hogy egy kis odafigyeléssel úgy is fel lehet térképezni valakit, ha megnézzük, kik az ismerősei, milyen szájtokat látogat és milyen témákhoz teszi hozzá a maga kommentjét. Lehet, hogy ebből nem derül ki, hogy az illető kedveli-e a kubista festészetet, de a politikai beállítottságától az általános világszemléletéig minden föltérképezhető. Emlékszem, ifjabb éveimben mennyire elkeserített az a felismerés, hogy nem tudok úgy viselkedni, amit a pszichológia ne lenne képes valamilyen típuselnevezéssel definiálni, pedig a közösségi portálok akkor még sehol sem voltak. Mostanában még csak viselkedni sem kell, teszem azt úgy, hogy az ember dühöng egyet, aztán meg azt mondja, ez az egész csak viccből volt, mert ha kiderül róla, hogy van accountja valamelyik nagy, világátfogó közösségi portálon, szinte pillanatok alatt kideríthető róla, az agresszivitás vagy a viccelődés az igazi énje.
 
De ha már a pszichológiánál tartottunk, ennek az egésznek van egy másik vonzata is, mert az ember szeret felvágni azzal, amije van. Régebben a rabszolgáinak számával dicsekedett, aztán a könyveivel, most meg azzal, hány ismerőst tudhat magáénak ebben a nagy, netes brancsban. Pár haverral lézengeni a virtuális nyilvánosság előtt nemcsak komolytalanság, hanem maga a leszereplés. Aki tehát volt olyan könnyelmű, hogy betagosodott ebbe a közösségbe, egy önmagát gerjesztő, teljesítménykényszeres ismerősvadászat közepén találja magát. Nem tehet mást, mint lassú becserkészéssel vagy gátlástalan lerohanással gyarapítani az ösmerősöket, mert különben apró légypiszokká válik ebben a valódi életbe is egyre inkább átterjedő, bájtokból épített világban.
 
Hátborzongató közhely lenne, ha azt mondanám, minden, ami első pillantásra egyszerűnek és kényelmesnek látszik, egy idő után busás fizetséget követel. A közösségi portálok esetében arról van szó, hogy mindezért a sok jóságért hosszú távon a valódi kapcsolataink elsorvadásával fogunk fizetni. Ez a közhely a kezénél fogva húzza maga után azt a másikat, hogy mindaz, amit magunkról kifecsegünk, valahol, valakinek az adatbázisában megőrzésre kerül. Úgy mondom ezt, hogy még csak nem is vagyok paranoiás, legalábbis nem jobban és nem kevésbé, mint a magyar átlag, de olvastam Danilo Kistől A holtak enciklopédiáját, és mélyen bennem maradt. Erről a közösségi portálos dologról nekem ez a novella jut eszembe.   


www.regenytar.hu

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kavezacc.blog.hu/api/trackback/id/tr141994560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.05.12. 19:21:13

Szerintem -saját tapasztalat alapján- ez a kényszeres iwiwezés, fészbukkolás egy idő után szép lassan abbamarad, és aztán már csak a rádklikkelőket igazolgatod vissza, aztán már azt se. Én az iwiwre már szinte alig megyek be, de már látom, hogy a fácse is hamarost erre a sorsra jut. Nem tagadom le visziont azt se, hogy 10-20-30 éves ismerősökkel tudtam általuk felvenni a kapcsolatot. Pl. Japánba szakadt általános iskolai osztálytársammal.

Vannak persze, akik túlzásokba esnek a fácsén, mint ahogy vannak, akik már nem kortyolnak egy pohár jó bort, hanem gyorsan be akarnak rúgni, stb.
(Nagyon bírom itt a neten ritkaságszámba menő szabatos stílusodat, mely viszont teljesen korszerű és szuverén gondolatokat közöl, hogy úgy mondjam...:)

hacsu 2010.05.12. 19:40:37

Az iwiwre már én se megyek be, a fészbukon rajta se vagyok.

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2010.05.12. 19:48:53

@efes: kösz, próbálom tartani magam a jelmondatomban megfogalmazottakhoz, vagyis azt írom, ami eszembe jut, de a vadabb dolgokat azért igyekszem kiszűrni. Tudom, hogy ez nem igazi blog, inkább csak jegyzetrovat, de én nem állok olyan jól semmivel, mint pl. te a filmművészettel, így muszáj a saját kósza ötleteimet hajkurásznom. Eleinte arra gondoltam, hogy tán nekem is valami íróblog szerűséget kéne nyomnom, de még idejekorán rájöttem, hogy senkit se érdekelne, ha az írással meg az irodalommal kapcsolatban nyavalyognék - engem sem érdekelne, ha más tenné ugyanezt. Ezért lett a kávézacc ilyen tarka és ilyen komolytalan. :)

(jud) 2010.05.12. 19:54:55

Amit én éppen ezért szeretek nagyon... :)))

Styxx 2010.05.13. 10:00:06

@efes:
"Vannak persze, akik túlzásokba esnek a fácsén, mint ahogy vannak, akik már nem kortyolnak egy pohár jó bort, hanem gyorsan be akarnak rúgni, stb."

Igen, ezt szerintem nagyon jó hasonlat.

@Regénytár:

"Senkit se érdekelne, ha az írással meg az irodalommal kapcsolatban nyavalyognék - engem sem érdekelne, ha más tenné ugyanezt. Ezért lett a kávézacc ilyen tarka és ilyen komolytalan. :)"

Jópofa amit írsz a blogodról, de én valahogy nem érzem komolytalannak, hanem inkább egy klassz kis énblog, ahol a szerző többnyire visszafogottan "nyavalyog" a pillanatnyilag divatos hóbortok apropóján.

Mint Herceg Jánosnak volt annak idején az Újvidéki Rádión az a múltba révedő heti párperces műsora, amikor jellegzetes hanghordozásával: "manapság az emberek..." a múltat „újrateremtette”, jelenné varázsolta. Ahogy találóan írja róla a Wiki.

A nagyanyám imádta a műsorát.

A Kávézaccal kapcsolatban pedig csatlakozom Efeshez, csak így tovább!

alex4427 2010.05.13. 17:44:36

Ha itten egy Regénytár/Kávézacc/MS rajongói klub készülődik, én sem szeretnék kimaradni. Csatlakozom!

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2010.05.14. 13:53:14

Komolyra visszafordítva a témát, ma találtam az alábbi linket, ami úgy tűnik, engem igazol. Íme a link: www.technet.hu/hir/20100514/megdobbento_szavak_a_facebook-alapito_szajabol/

A lényeg az, hogy előrerült valahonnét a facebook alapítójának egy régebbi nyilatkozata, amelyben eygebek mellett ezt mondta: "Zuckerberg: Szóval ha szükséged van infóra bárkiről a Harvardon, csak szólj. Van több mint 4000 e-mail címem, képem, címem, SNS-em
Ismerős: Mi? Hogy' szerezted?
Zuckerberg: Mindenki megengedte. Nem tudom, miért. "Bíznak" bennem. Az idióta seggfejek."
Ha ez az interjú valódi, akkor...

Styxx 2010.05.14. 22:32:59

@Regénytár:
...akkor fairplay díjat az idióta seggfejekből meggazdagodónak:-(
süti beállítások módosítása