A kávézacc szlogenje

Az itt olvasható írásokat kávé mellé, gondolatébresztőnek szántam. Egyaránt alkalmasak lehetnek pár perces munkahelyi lazításra, stikában végzett iskolai netezésre vagy mackónadrágos, papucsos otthoni kikapcsolódásra. Mindezt szem előtt tartva igyekeztem olyan témákat találni, amelyek megfelelnek a kávéivás különlegesen elmélyült hangulatának, ezért csak azt írtam le, ami eszembe jutott.

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Friss topikok

  • Quirke Swes: Ui.: valószínű ha én írnék ilyen dolgokat, amiket a megoldókulcs felsorakoztat tanár úr egy szép h... (2013.03.05. 07:17) Éretlenségi tétel
  • Intizar: Nem sikerült megtalálnom sem a német sem a nemzetközi sajtóban annak nyomát, hogy Müller "nyilváno... (2012.11.25. 23:34) Herta Müller megmutatja
  • mistér: Kár érte, hogy a wc zárva van. (2011.10.16. 20:10) Avé Cézár Vavan
  • IGe: A Szórakoztató Valláskritika oldalon megosztottuk www.facebook.com/szorakoztato.vallaskritika (2011.10.04. 19:30) Képszámlálás
  • dezintegra: Ez mekkora volt :) Egyik legjobb, amit itt olvastam. (2011.07.19. 22:05) A férfiak látása

Majoros Sándor jegyzetei

2009.11.11. 10:11 Regénytár

A Kertész meg az irónia

Nem vagyok jogosult megszólalni a Nobel-díjas Kertész Imre dolgai kapcsán, mert az rám vetítené az összeférhetetlenség árnyékát. A dolog végtelenül egyszerű: mivel Kertész Imre Nobel-díjat kapott, egyszer s mindenkorra elhappolta előlem ezt a lehetőséget, aminek következtében az iránta érzett irigységem örökös, akár a fatokmány. Ha tehát megszólalnék és elmarasztaló véleményt nyilvánítanék valamelyik általam nem túl nagyra tartott Kertész-műről, az olyan lenne, mint a róka viszonyulása a szőlőtőkéhez Aiszóposz híres meséjében. De ha már itt, vagyis a példabeszédeknél tartok, hadd meséljek el egy kis történetet, amelyet fél füllel hallottam egy társaságban, jó tíz évvel ezelőtt.

Egy fiatal író vitte a prímet, aki azóta végleg kikerült az irodalom forgásköréből, bár akkoriban sem volt túlságosan benne. Lehet, hogy ismerik ezt a típust: ha megjelenik valahol, rögtön a figyelem középpontjába penderül, és addig beszél, amíg a hallgatóság egy emberként ki nem dől mellőle. Arra figyeltem föl, hogy ez az ürge egy friss élményét meséli, abban a tudatban, hogy rettentően humoros és szórakoztató. Valamilyen kulturális rendezvényről volt szó, ahol a mesélő szemet vetett az egyik szervező hölgyre, és rámenősségének meg egyéb kvalitásainak köszönve sikerült is becserkésznie. Megvárta, amíg a hepaj véget ér, aztán felajánlotta a középkorú hölgynek, hogy a kocsijával hazafuvarozza.
 
Az út hosszúra nyúlt, ezért akarva-akaratlan a politikára terelődött a szó. A mesélő nagy hévvel előadta az utasának, hogy minden baj a sok, büdös kommunista miatt van, akik még mindig a fiók mélyén őrzik a párttagági könyveiket. Az anyósülésen ülő hölgy erre szerényen megjegyezte, hogy ő is párttag volt, és tényleg a fiók alján őrzi a tagsági könyvét. Az ürge fejében rögtön bekattant egy relé, hogy ez nem lesz járható út, ezért villámgyorsan módosított. Azt mondta, nem úgy értette, ahogy mondta, mert azokkal, akik a vége felé léptek be, nincs semmi baja. Neki az öreg, meggyőződéses komcsik nyomják a begyét, akik a hetvenes években vagy még előbb léptek be. Az anyósülésen ülő hölgy erre megintcsak mosolyogva azt válaszolta, azért is kedves neki az a tagsági könyvecske, mert a fiatalságát juttatja eszébe, ugyanis hetvenhét óta van a birtokában.
 
A mesélő ekkor – saját elmondása szerint – egy kicsit megsemmisült, mert érezte, hogy ha lehet, még ingoványosabb talajra tévedt, és valami olyasmit motyogott , hogy a kedves utastársa egyáltalán nem néz ki annyinak, amennyinek látszik. Tizenöt évet egész nyugodtan letagadhatna a korából, de erről eszébe jutott, hogy egy nőnek az a legnagyobb sértés, ha burkolt célzásokat tesznek élemedett korára, ami ebben az esetben lehetett vagy negyven év. A mesélő ezt már röhögve mondta, mert végtére is jól beolvasott egy komcsinak, még ha a tervezett légyott ezek után már nem is jött össze, mi pedig, akik körülvettük, szánakozva néztük, kimondatlanul is egyetértve abban, hogy ekkora ökröt még nem hordott hátán a világ.
 
Minden célzás nélkül ajánlom ezt a kis sztorit a Nobel-díjas Kertész Imrének, arra kérve, hogy ha egyszer már nyilatkozik, mindegy, hogy mit mond, csak ne próbáljon rajta utólag finomítani, mert az a veszély fogja fenyegetni, hogy belebonyolódik. De irónia helyett ajánlanám inkább az öniróniát, mert azt mindenki érti. 
 

www.regenytar.hu

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kavezacc.blog.hu/api/trackback/id/tr871517402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alex4427 2009.11.12. 18:09:59

(Előszó: csak ezen a hülye "néven" tudtam regisztrálni! A becsületes nevem: zéel, azaz Zacher László)

(Bevezetés: már régóta készülök, hogy megtaláljam Önt, a KÖNYVHÉT 2003. aug.-i számában megjelent interjú miatt, ahol - zseniális előrelátással - az önmagát szétrázó ringlispílről beszél!)

Szóval...éppen megtaláltam, éppen készültem lelkendezni, amikor erre a kis szösszenetére akadtam.
Most mit csináljak? Kertész Imrét (Gályanapló, Valaki más stb.) nagyra tartom! Önt is!
És nagyon nem örülök, hogy a Magyar Nemzet (most már a Magyar Hírlappal kiegészülve) újra, mint a Nobel-díj idején, Kertész pocskondiázásában "jeleskedik"!
Persze, lehet, hogy a pocskondiázás még mindig kevésbé visszataszító, mint azok ömlengése, akik rácsimpaszkodtak a Nobel-díjra (Esterházy, Nádas, Konrád leginkább)!

Regénytár · http://www.regenytar.hu 2009.11.12. 18:16:23

Kedves László!
Kis szösszenetem inspirációját az indexen megjelent cikksorozat adta, és szándékaim szerint nem pocskondiázni akartam vele K. I.-t, hanem figyelmeztetni, milyen veszélyeket rejt az, ha helyesbítjük a helyesbített helyesbítést. Az Ön által emlegetett orgánumokat nem olvasom. üvd és kösz a hozzászólást, egyépbként pedig a regénytáron mindig megtalál (www.regenytar.hu)

alex4427 2009.11.12. 22:03:22

Kedves Sándor! (Ha - megengedi!)
Elnézést, ha félreérthetően fogalmaztam: nem kívántam egy kalap alá tenni a pocskondiázókkal.
Sajtót én is egyre ritkábban olvasok! De most (akárcsak a Nobel-díjnál) kíváncsi voltam a reagálásokra!
Nem csalódtam!:(((
Amikor Kertész Imre Nobel-díjat kapott egyik kedves barátom éppen Párizsban járt, ő mesélte: a párizsi metró tele volt Kertész plakátokkal, miszerint az új irodalmi Nobel-díjas egy MAGYAR író!
Itthon meg, tudjuk, párt-állástól függően reagáltak. (Rémes!)
Én akkor a Magyar Nemzet szerkesztőségnek háromszor írtam, kérve, hogy
inkább ünnepeljünk, mint pocskondiázzunk! Nem közölték, nem reagáltak! Most már nem is próbálkozom!

Pedig most megint "ügy" van.
A MN "Nobel-díjas nemzetgyalázás" címmel közölt írást a minap - a címlapon! Majd másnap "Kertész pontosít" c. kis eldugott hírrel elintézettnek véli az "ügyet"!? (Ráadásul nem Kertész Imrének, hanem a fordítónak kellett "pontosítania"!)
Továbbá a Duna tv-nek, egy igen korrekt nyilatkozatot adott Kertész!

Mindenesetre szomorúan látom, hogy az elmúlt/elkúrt (copyright GyF) 20 évünk kevés (egyetlen!?) világraszóló sikerében (magyar irodalmi Nobel-díj) a jobboldal továbbra sem akar osztozni.
(Ja, és én sem rajongok a Demszky és tsai által lezüllesztetett Budapestért. Akkor én is hazaáruló vagyok?)
süti beállítások módosítása